19 квітень 2024, П'ятниця, 09:15

Бюджетні гроші для тіньових реформаторів?

16 Листопада 2017г.
630 360 1504522955 7804

Володимир Пилипенко, для Резонансу

Цього тижня парламент розглядає проект Держбюджету-2018.

Чимало експертів, не без відвертого скептицизму, обговорюють вітчизняні фінансові реалії. Здебільшого - пророкуючи, якщо не сьогодні, то уже наступного року, бюджетний апокаліпсис.

Яка насправді складеться ситуація - більш-менш буде зрозуміло після остаточного ухвалення проекту бюджету. Поки що варто аналізувати прогалини, на які влада чомусь закриває очі.

Наприклад - кадрові діри. Перед прийняттям ключового фінансового документу країни варто було б щонайменше доукомплектувати уряд. Адже у нас там, як і в низці центральних органів виконавчої влади, вже по кілька місяців, а іноді й більше року, немає повноцінних керівників! А як щодо принципу персональної відповідальності? Чи це у нашій країні уже не практикується?

Що б там не було, прем'єр-міністр закликає якнайшвидше ухвалити державний бюджет на 2018-й рік. І це, звісно, правильно. Адже практика голосування «останньої ночі» - недопустима в цивілізованій країні.

Проте, якщо ми говоримо про європейський підхід в роботі, то давайте й в інших питаннях діяти по-європейськи. На сьогоднішній день важливі відомства залишились, по суті, без очільників, які б змогли відповідати за розподіл отриманих коштів.

Досі не призначений міністр охорони здоров'я (керівниця Уляна Супрун працює в статусі «в.о» з 1 серпня 2016 року). При цьому, уже наступного року в країні повинна бути запущена принципово нова система надання медичних послуг.

Також розглядається питання про введення ринку землі (на чому, зокрема, так наполягє МВФ), а в МінАПК керує процесами перший заступник (міністр Тарас Кутовий подав у відставку 23 травня 2017 р.)

І цей список «запасних» можна продовжити. В Україні немає міністра інформаційної політики – Юрій Стець попросився на вихід 31 травня 2017 року.

Понад півроку перебуває у відпустці глава Національного банку Валерія Гонтарєва – в очікуванні, коли ж Верховна Рада звільнить її. А там, як ми бачимо, і не думають займатись цим питанням.

Фактично, без керівництва залишилась Державна фіскальна служба. Роман Насіров з 3 березня 2017 року відсторонений від виконання обов'язків. Тепер лікується від всіх можливих болячок – в перервах між судовими слуханнями.

Звісно, до абсурду нам не звикати. Але ж всьому є межа. В подібних умовах не працює один з ключових принципів демократії - персональної відповідальності. Вимальовується дуже цікава картина: у випадку провалу одного, а то й кількох найважливіших напрямків державної політики, пояснень не буде, буквально, в кого вимагати.

Формується враження, що такий стан справ виник не випадково. Що хтось у владі дуже зацікавлений в тому, аби керувати процесами і бюджетними потоками, залишаючись в тіні, поза зоною публічної критики. Але це не має нічого спільного з адекватною політичною практикою, нормами права і цінностями прозорої та відкритої влади.

Тому, перед тим як починати обговорення проекту держбюджету на 2018 рік, уряд і центральні органи виконавчої влади мали б бути повністю укомплектовані. Народні депутати, а через них - весь народ України – мають право бачити, хто саме отримує доступ до розпорядження бюджетними коштами, хто провадитиме державну політику і що найважливіше – хто нестиме персональну відповідальність за вже проведені та прийдешні реформи.

Тіньові реформатори – це точно не те, що потрібно Україні, яка вже по горло сита порушенням на кожному кроці закону та політикою ручного режиму керування.

Фото

61937640 1114442378764033 8661034197877522432 N
Володимир Пилипенко Представник України у Венеціанській комісії (2013-2017 рр), народний депутат України VI-VII скликань, директор Українського центру суспільно-правових досліджень.