25 березень 2024, Понеділок, 20:19

Cумніви у доброчесності

16 Травня 2019г.
Pieriewirka Profpridatnosti Kwalifikacijnie Ociniuwannia Pokazie Tchi Wsi Wolodari Mantij Zmozut Zalishitisia Na Posadach

Володимир Пилипенко

Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалою заборонив Сергію Козьякову виконувати повноваження члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Окрім цього, він зобов’язав включити до складу ВККС С. Остапця, як члена ВККС призначеного на підставі наказу голови ДСА, замість іншого члена ВККС - Станіслава Щотки. Цей вердикт суд ухвалив у зв’язку з тим, що у С. Козьякова та С.Щотки закінчився визначений законом строк повноважень.

Така ухвала суду може неабияк «перетрясти» судову систему. Адже основне завдання ВККС – проводити конкурсні добори кандидатів на посаду судді і лише нещодавно були завершені конкурси до Вищого антикорупційного суду та Верховного Суду. Однак, якщо рішення про оцінювання кандидатів приймалися неповноважним складом ВККС – то і результати таких конкурсів можуть бути визнані недійсними.

Чому виникли сумніви щодо наявності повноважень в С. Козьякова та С.Щотки? Пояснюю.

Сергій Козьяков був призначений на посаду члена ВККС за квотою Міністра юстиції у жовтні 2014 року, а Станіслав Щотка - 05 грудня 2014 року на підставі наказу Голови Державної судової адміністрації України.

На момент їх призначення був чинний Закон України «Про судоустрій і статус суддів» від 7 липня 2010 року, у статті 92 якого передбачалося, що ВККС діє у складі 11 членів, строк повноважень яких становить 6 років з дати набуття повноважень.

Якщо б нічого не змінювалося, то і С. Козьяков, і С. Щотка обіймали б свої посади до 2020 року.

Проте згодом «реформаторами» судової системи був прийнятий Закон України «Про забезпечення права на справедливий суд», стаття 102 якого вже передбачала, що ВККС діє у складі 14 членів, строк повноважень яких становить 4 роки з дати призначення (обрання).

Окрім цього, у п. 5 Прикінцевих та перехідних положень вказаного вище закону йшлося про те, що після набрання ним чинності, тобто після 28.03.2015, з’їзд суддів та з’їзд адвокатів додатково обирають своїх представників до складу ВККС, а ті члени комісії, які були призначені Міністром юстиції України, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, Головою Державної судової адміністрації України до набрання чинності цим Законом, здійснюють свої повноваження протягом чотирьох років з дня їх призначення!

Таким чином, повноваження С. Козьякова, який був призначений Міністром П. Петренком, мали б закінчуватися у жовтні 2018 року, а С. Щотки, який був обраний за квотою Голови ДСА, 05 грудня 2018 року.

І все було б так однозначно, якщо б «реформатори» 01 червня 2016 року не прийняла новий Закон України «Про судоустрій і статус суддів», відповідно до якого до складу ВККС обираються (призначаються) вже 16 осіб, строк повноважень яких становить 4 роки з дня обрання (призначення).

Але норма, яка стала каменем спотикання, передбачена в пункті 26 Прикінцевих та перехідних положень цього закону, відповідно до якого члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, обрані (призначені) на посади до набрання чинності цим Законом, продовжують виконувати свої повноваження до закінчення строку, на який їх обрано (призначено).

Цей припис і є причиною для відстоювання різних позицій щодо наявності чи відсутності повноважень в членів ВККС.

Сергій Козьяков та Станіслав Щотка вважають, що були призначені на свої посади до набрання чинності Законом України «Про судоустрій і статус суддів» від 01.06.2016. А відповідно до чинного на той час закону діяли правила про шестирічний строк повноважень членів ВККС. Саме тому, на їхню думку, вони законно можуть обіймати свої посади до 2020 року.

Проте, більшість юристів вважає, що у Прикінцевих та перехідних положеннях чинного Закону України «Про судоустрій і статус суддів» йдеться про строк повноважень лише тих членів ВККС, які були додатково призначені до складу комісії після прийняття Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд» з’їздом суддів та з’їздом адвокатів, а не по всіх загалом.

А тому, при вирішенні питання щодо наявності повноважень у С. Козьякова та С. Щотки необхідно керуватися Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд», яким передбачено чотирирічний строк їхніх повноважень і який закінчився ще у 2018 року. Проте, не потрібно бути членом ВККС, щоб розуміти, що на момент прийняття нового Закону про Судоустрій строк повноважень Козьякова і Щотки визначався останнім чинним законодавчим актом - Законом про справедливий суд - і становив чотири роки.

Насправді ж ситуація в якій опинились Козьяков і Щотка ставить під сумнів не лише професійні , а й моральні (доброчесні) якості цих членів ВККС: як вони можуть оцінювати знання права в кандидатів на посади суддів, якщо самі не годні з’ясувати, яким же законом визначається строк їхніх повноважень. Або ж не хочуть цього робити, оскільки як-то кажуть «апетит приходить під час їжі», а покидати займані посади дуже не хочеться.

І ось на цьому прикладі реформування судової системи яскраво продемонстровано всю трагедію проведення будь-якої реформи в Україні: коли правила змінюються дуже швидко, без чіткості регулювання, що завжди допускає неоднозначне застосування і, на жаль, в черговий раз підтверджує правило про те, що «закон як дишло», – нічого іншого, а ніж судова тяганина вийти не може.

61937640 1114442378764033 8661034197877522432 N
Володимир Пилипенко Представник України у Венеціанській комісії (2013-2017 рр), народний депутат України VI-VII скликань, директор Українського центру суспільно-правових досліджень.