12 квітень 2024, П'ятниця, 14:58

Хто не вирішує кадрову проблему у судах?

8 Вересня 2017г.
533da30f6b53cdee5a19bfa205ff3846 1504772562 Extra Large

Оксана Савченко, для Резонансу

Вчора у своєму щорічному посланні з трибуни Верховної Ради Президент України зазначав про кадровий дефіцит в судах як загрозу доступу людей до правосуддя. Лунали фрази про те, що «в боротьбі за очищення суддівських рядів виник серйозний побічний ефект», а «навантаження на діючих суддів надмірне».

Однак чому слова гаранта Конституції розходяться з його діями?

Адже сьогодні, незважаючи на те, що Вищою радою правосуддя направляються відповідні подання, указів Президента про призначення суддів немає.

Задля привернення додаткової уваги до цієї проблеми, адвокат зареєстрував на сайті Президента України петицію щодо призначення суддів на посади для відновлення здійснення правосуддя та більш оперативного розгляду справ.

«У зв'язку з наднормовим навантаженням на суддів пов'язаним з відсутністю належної кількості суддів у судах, а також відсутності суддів у деяких регіонах України, що фактично позбавляє громадян України вирішувати наявні спори у правовому полі» - зазначається в тексті петиції.

Нагадаємо, що згідно статті 80 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» Президент України має видати указ про призначення судді не пізніше тридцяти днів із дня отримання відповідного подання Вищої ради правосуддя. Проте на законодавчому рівні не визначено правових наслідків у разі порушення строків, передбачених у статті 80 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», тому «кадровий дефіцит» є й досі актуальною проблемою.

Прикметно, що ще у 2013 році в своєму висновку щодо пропозицій стосовно внесення змін до проекту закону про внесення змін до Конституції щодо посилення незалежності суддів України № 747 / 2013, Європейська комісія за демократію через право (Венеціанська комісія) зазначала:

«Серед іншого, Венеціанська комісія не заперечує проти призначення суддів Главою Держави, якщо останній зобов’язаний пропозицією Ради суддів та діє “церемоніально”, лише оформлюючи рішення, прийняте по суті Радою суддів. В такому разі ситуація, коли Президент відмовиться ратифікувати рішення Ради суддів, буде критичною, бо de facto надасть Президенту право вето щодо рішень Ради суддів. Щоб роль Президента була лише церемоніальною, у Конституції України може бути закріплено, що пропозиції Ради суддів набувають чинності безпосередньо, без втручання Президента, якщо Президент не надасть їм чинності в межах певного часу».

Вбачається, що ця пропозиція на часі.

Згідно опитуванню, проведеному Судово-юридичною газетою, більшість респондентів, відповідаючи на питання, чому Президент не призначає суддів, вважають причиною цього наявність осіб в Адміністрації Президента, які затягують цей процес.

Нещодавно Президент України Петро Порошенко підписав закон «Про амністію у 2016 році» на прохання керівників церков і Героїв України.

Можливо й суддів такою бездіяльністю щодо призначення підштовхують до того, щоб починати просити?