16 квітень 2024, Вівторок, 21:37

ProZorro: корупційно, бездарно та не прозоро

16 Березня 2018г.
15363273

З 1 квітня 2016 року набув чинності Закон України "Про публічні закупівлі", згідно положень якого портал prozorro.gov.ua є відкритим ресурсом, який пропонує доступ до всієї інформації з центральної бази даних про електронні тендерні торги, що були оголошені з 31 липня 2016 року.

Державні організації-замовники оприлюднюють тендерні оголошення (а учасники аукціону беруть участь в торгах) за допомогою модулю електронного аукціону, доступ до якого вони отримують, зареєструвавшись на авторизованих електронних майданчиках. Модуль аукціону відповідає за те, щоб інформація потрапляла до центральної бази даних та оприлюднювалася на порталі та всіх інших майданчиках одночасно. Портал, база даних та модуль електронного аукціону разом з партнерами та стейкхолдерами формують Єдину систему електронних публічних закупівель ПроЗорро (ProZorro).

І, начебто, все написане вище вірно і відбувається рух в правильному напрямку, але все зовсім не так гладко і красиво, як повинно бути.

Почати треба з того, що корупція в сегменті публічних та допорогових закупівель тільки зросла, оскільки замість створення ефективного прозорого механізму для участі та контролю витрачання державних коштів, “криворукі” розробники створили дуже недосконалий механізм, який слугує багато в чому перепонами якісним та недорогим послугам та товарам знайти свого потенційного покупця і цим самим заощадити наші з вами кошти, які ми сплачуємо в державну казну у вигляді податків. Чи то спеціально, чи то від правової та іншої необізнаності, було допущено багато помилок та не враховано багато моментів при розробці системи ПроЗорро, невідомо.

За інформацією від наближених до керівництва ПроЗорро інсайдерських джерел, весь ринок країни неформально поділений на сегменти, кожен з яких контролює керівництво окремого майданчика для проведення публічних закупівель. Тобто, є змова на найвищому рівні. Це, в свою чергу, породжує корупцію на найвищих щаблях. Риба, як то кажуть, гниє з голови. Відповідно і кожен отримує свої привілеї з “ввіреного” йому фронту. Унаслідок такої співпраці відбувається і “злив” інформації щодо запропонованої ціни ще до проведення аукціону, “потрібному” учаснику для забезпечення перемоги. Як цього запобігти? Дуже просто. Заборонити законодавчо вимагати зазначення початкової ціни тендерної пропозиції аж до початку самого аукціону. Аукціон почався, всі учасники за хвилину написали свою початкову ціну і потім стартують електронні торги.

Системи (електронні майданчики) написані та запрограмовані дуже недосконало, що породжує дуже багато спірних моментів при їх використанні та допускається просто глобальна кількість порушень законодавства, багато з яких є дуже суттєвими.

Першопричиною цього є корупційна зацікавленість керівництва саме в такому функціонуванні системи електронних торгів. І на додачу ще й низький рівень кваліфікації кадрів, які брали участь в створенні цієї системи. А також відсутність злагодженої роботи, що в нас в країні вже стає національним надбанням, судячи з міжнародних рейтингів України.

Неефективність функціонування системи починає проявлятись ще не самому початку роботи з системою електронних торгів. При реєстрації не передбачено жодного ефективного механізму для дотримання чіткої ідентифікації уповноваженого представника, який може не тільки зареєструвати, а й працювати потім не підтверджуючи ніяким чином в системі своїх повноважень і на практиці він може їх взагалі не мати. Це призводить до того, що будь-яка особа може зареєструвати в системі будь-яку незареєстровану фірму і вчиняти певні дії.

Друге, з чим зіштовхуються учасники та замовники, це відсутність єдиного підходу до завантажених документів. Цим дуже часто користуються ті замовники, які хочуть обрати свого зарані визначеного переможця, порушуючи при цьому ряд принципів здійснення публічних та допорогових закупівель. Деякі спритні замовники пишуть, що потрібно надати оригінали, копії, копії з копій та ще багато чого щоб свідомо заплутати учасників, а потім відхилити тому, що учасник не надав потрібного документу в формі, яка чітко вимагалась. І відхиляє всі пропозиції, окрім наближеного учасника, який зарані визначений як переможець і, відповідно, правильно завантажив документи, оскільки знав, внаслідок домовленості із замовником, як правильно завантажувати і де є “підводні камені”..

Ще однією суттєвою перепоною є невизначеність кількості документів, які вимагаються замовником. Тобто, один учасник може подати 10, а інший 40 документів, а в результаті їхні обидві пропозиції відхилять, оскільки не надали потрібних, на думку замовника, документів. Це формалізм, який зовсім ні на що не впливає, окрім як сприяє розвитку корупції в сфері закупівель публічних та допорогових. Якщо в учасника закупівель є підстави згідно законодавства для відмови, то яких би він довідок не надавав, в незалежно якій формі, а все рівно його пропозиція буде відхилена. І навпаки, якщо учасник немає таких підстав і надав найнижчу ціну, то його пропозиція повинна бути обов’язково акцептована. А сьогоднішній функціонал системи призводить в багатьох випадках зовсім до протилежних результатів.

Також відсутність зразків всіх без виключення документів дає можливість зловживати зі сторони замовника щодо встановлення результату, посилаючись знову таки на банальну формалістику.

Відсутність чіткої визначеності предмету закупівлі (більше відноситься до сфери послуг), призводить до маніпулювань і до того, що закуповуються або неякісні або не в тому, що потрібно обсязі, послуги. З товарами ситуація дещо краща, але зловживань також вистачає, оскільки складно довести в багатьох випадках, що запропонований товар є аналогом того, який вимагається для закупівлі.

Просто колосальний об’єм зловживань з боку замовників виникає внаслідок чіткої невизначеності критерії кваліфікації, досвіду та матеріально-технічної бази, які має право вимагати замовник. А відтак, деякі замовники встановлюють вимоги до кваліфікації працівників нормальні (наприклад, достатньо 1-2 років роботи за фахом), а деякі встановлюють необгрунтовано високі критерії (наприклад, досвід роботи за фахом 5 і більше років) тим самим, мають дуже величезне поле для маніпулювання. Деякі вимагають, наприклад, для надання юридичних послуг на декілька десятків годин вісім працівників, які мають дипломи магістрів. І ці послуги жодним чином не стосуються викладання у ВУЗі, саме того права, яке надає диплом саме магістра. Достатньо на сьогодні вже мати диплом бакалавра, оскільки він вже свідчить з певного часу про наявність вищої освіти за фахом. І таких зловживань можна перелічувати сотнями. Це все повинно бути врегульовано певними законодавчими межами. І треба змінювати підходи.

Просто величезним корупційним ризиком закупівель є наявність допорогових закупівель і невизначеність в цьому сегменті. Замовники часто-густо зловживають цим правом і якщо б, наприклад, по закону необхідно було оголошувати відкриті торги на суму 1 млн. грн і чітко діяти по закону про публічні закупівлі, то замовник розбиває цю суму на 5 договорів по 200 тис. грн. і укладає ці договори без проведення відкритих публічних торгів, чим в свою чергу надає збитки державі на суттєві суми коштів.

Вище описані недоліки призводять до відміни багатьох закупівель через суди та Антимонопольний комітет. Цим самим втрачається дорогоцінний час, державні підприємства простоюють в цей час і не надаються послуги якісні та не виготовляються товари. Тобто, публічні та допорогові закупівлі є певною мірою рушієм діяльності держави і тому, підхід до формування політики в цьому сегменті повинен бути дуже ретельним, а не таким, який існує зараз.

Потрібно максимально знизити наявність людського фактору в процесі закупівель, прибрати весь формалізм, замінивши його на функціонал, який дасть змогу проставляти лише галочки або відмітки “ТАК” чи “НІ” і цього буде цілком достатньо для ефективної процедури закупівель. І без проставлення всіх відміток не пропускати далі, щоб не вийшло, що учасник випадково не поставив позначку.

Законодавчо закріпити єдині строки та єдиний перелік документів, які повинен надати переможець. В кожному тендері різняться як переліки, так і строки їх надання. Це призводить до плутанини і знову формалізм може стати на заваді підписання договору.

При порушенні строків надання відповіді система не продовжує строк надання пропозицій. Це повинно бути автоматично.

Обов’язково треба ввести в дію систему якісних оповіщень про необхідність вчинення тих чи інших дій або спливу певного строку, а також зкоординувати дії всіх необхідних державних органів щодо необхідності надання тієї чи іншої інформації в електронному вигляді без будь-якого вручання в цей процес учасника.

Постійно відбувається маніпулювання строками. Потрібно щоб чітко в системі відображався зворотній відлік усіх строків. Наприклад, якщо учасник переміг в аукціоні, то чітко запусткається таймер і всім видно скільки часу буде тривати кваліфікація його.

Відповідно до закону про публічні закупівлі, система застосовує електронний документообіг. Згідно вимог нормативно-правових актів електронному документу притаманні всі обов’язкові реквізити, що й притаманні документу з паперовим носієм. Тобто, такі реквізити як дата, підпис, реєстраційний номер і т.д. Майже всі замовники завантажують свої документи не в сканованому вигляді з оригінала підписаного, а у звичайному текстовому файлі.

Завантаженість Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, що створена в Антимонопольному комітеті з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі, постійно зростає. Це цілком підтверджує той факт, що треба змінювати підходи та методи проведення процедур публічних закупівель. І призводить до того, що люди півдня чекають своєї черги, щоб почався розгляд їхньої спррави і майже постійно справа переноситься на декілька днів, оскільки колегія не встигає розібратись. Деякі члени колегії не знайомляться з документами завчасно за браком часу, а лише слухають доповідаючого під час розгляду і на основі суб’єктивної думки доповідача приймають рішення. А про те, щоб вони ще гортали якісь закони, то треба лише мріяти. Так бути не повинно. Змінити підходи і колегія повинна розглядати справи ретельно.

Без кардинального внесення змін в діючу систему публічних та допорогових закупівель країна буде продовжувати свій шлях в прірву, підгодовуючи цим самим корупцію на всіх ланках.

ТЕНДЕР ДЛЯ ІЛЛІЧІВСЬКОГО ПОРТУ З НАПЕРЕД ВИЗНАЧЕНИМИ ПЕРЕМОЖЦЯМИ?

27654461 1640398096037021 1358184568108154022 N
Олександр Шатній Заступник голови Української Гільдії Активістів, юрист АО "Barristers"