Виробництво та застосування вибухових матеріалів в Україні під загрозою зриву - Резонанс - о коррупции, взятках, судьях, власти

01 апрель 2020, Среда, 00:51

Виробництво та застосування вибухових матеріалів в Україні під загрозою зриву

13 января 2020г.
0

Міністерство соціальної політики України 9 грудня 2019 року своїм наказом (№1730) затвердило перелік вибухових матеріалів, допущених до постійного виробництва та застосування. Згідно із документом, Мінсоцполітики затвердило 17 вибухових матеріалів, які можуть виготовляти та використовувати обрані підприємства.

Кількість цих підприємств - також обмежена. Ніби, на перший погляд, наказ й не привертає до себе особливої уваги громадськості, бо має вузькоспеціалізований напрямок. Але ця ситуація не є аж також простою і непомітно, втім про все по порядку.

Так, згідно зі статтею 10 Закону України «Про поводження з вибуховими матеріалами» допуск до виробництва та застосування вибухових матеріалів відбувається з проведенням комплексу випробувань та за результатами державної експертизи. Підприємства, що здійснюють діяльність навколо вибухових матеріалів і виконали встановлені законом процедури, отримали відповідні сертифікати і включаються до переліку, який згодом затверджує профільне міністерство.

Останній такий перелік було затверджено Наказом Мінсоцполітики України від 23 листопада 2018 року. На момент його складання абсолютна більшість підприємств з виробництва вибухових матеріалів мали сертифікати, отримані наприкінці 2017 року. Але тут варто звернути увагу на те, що ці сертифікати мають чинність два роки. Необхідно наголосити, що згідно із Прикінцевими положеннями Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідальності» державну систему сертифікації скасовано з 1 січня 2018 року шляхом втрати чинності. А відтак, сертифікати, які були видані з до цього моменту залишилися чинними, а отримати новий – стало неможливим, оскільки держава скасувала систему сертифікації.

Повертаючись до наказу Міністерства соціальної політики від 9 грудня 2019 року, з переліку було виключено низку підприємств з виробництва вибухових матеріалів, дія сертифікатів яких закінчилася на дату підписання документу. Водночас у списку залишилися ті структури, в яких термін сертифікату минув від 9 до 31 грудня минулого року. В підсумку спостерігаємо той факт, що станом на 1 січня 2020 року у затвердженому переліку міністерства не залишається жодного вибухового матеріалу, який має сертифікат. Й тому виникає ситуація, коли несправедливо дискримінуються окремі виробники.

Тепер про причини. Ключовою підставою виникнення дискримінації є те, що державою не було своєчасно визначено уповноважений орган відповідності. Ще однією причиною є те, що одночасно із зазначеним механізмом виробництва та використання вибухових матеріалів, законодавством передбачено додатковий, факультативний шлях таких дій – тривале перебування у стані випробовування.

Тобто виробник вибухового матеріалу, який не включений до Переліку, теоретично може використовувати його у виробничій діяльності, якщо ним отримано дозвіл Держпраці про проведення випробовувань та укладено договір із установою, якій надано дозвіл на організацію таких випробувань.

Така установа в Україні працює і вона – єдина в нашій державі – ДП «Київський експертно-технічний центр Держпраці». Відповідно, саме у цьому державному підприємстві були зацікавлені, аби до Переліку не включали вибухові матеріали, сертифікати яких закінчилися, оскільки це змушує виробника укласти договір про проведення випробувань - це дороговартісне задоволення і вимірюється мільйонами гривень.

…Ситуація, яка склалася навколо виробництва та застосування вибухових матеріалів, радше нагадує усунення конкурентів у цій галузі. Але чи на користь це українській економіці та державі загалом. Бо принцип відомий – менше конкуренції – більше кримінальної складової.

Тому маю надію і переконання, що правоохоронні органи вже найближчим часом наведуть у цій сфері лад.

Михайло Цимбалюк Народний депутат України, ВО «Батьківщина», заслужений юрист України, доктор юридичних наук, професор