29 березень 2024, П'ятниця, 05:57

Як ДБР перешкоджає законній професійній діяльності журналістів

23 Жовтня 2019г.
1001048

Другим слідчим відділом (відділом з розслідування злочинів, вчинених працівниками правоохоронних органів та у сфері правосуддя) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 62019100000000740 від 19.06.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

16 жовтня 2019 року з мобільного номеру телефону +380976228020 до головного редактора інтернет – видання Резонанс Олени Мельник, зателефонувала невідома особа, яка представилась слідчим ДБР Згібовим.

У розмові він повідомив, що йому потрібно з‘ясувати з якої IP-адреси журналіст отримав інформацію, яку розмістив на сайті. З його слів, дану інформацію йому необхідно отримати в рамках кримінального провадження, розслідуванням якого займається ТУ ДБР у м. Києві, хоча номер самого кримінального провадження слідчий відмовився повідомляти. Також він не повідомив про яку статтю йдеться, хоча зауважив, що Резонанс  фігурує у кількох справах.

Але нам таки вдалось з'ясувати деякі деталі.

Так, 7 червня 2019 року на сайті Резонанс – було опубліковано статтю КЕРІВНИК УПРАВЛІННЯ ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ ДБР ЗАДОКУМЕНТУВАВ КОРУПЦІЮ ТРУБИ

Цитата зі статті: "Та попри штучно обмежені можливості, Управління внутрішнього контролю зробило усе, аби втілити в життя гасло Романа Труби, про притягнення винних до відповідальності, незважаючи на їхні зв’язки, ресурси та посади. Управління внутрішнього контролю задокументувало корупційне правопорушенням самого Директора ДБР Романа Труби".

"Третього червня 2019 року я скерував заяви до НАЗК та Департаменту захисту економіки Нацполіції, де прошу надати правову оцінку виявленим нами фактам незаконних дій, вчинених Директором Державного бюро розслідувань. Так, мною як керівником Управління внутрішнього контролю задокументовано факт прогулу керівником Патронатної служби Олександром Удовиченком. Втім, жодного покарання за це Удовиченко не отримав. Не відбувся він навіть зауваженням! Навпаки, Директор ДБР незаконно вніс зміни у наказ про відпустку Удовиченка, чим врятував його від звільнення за прогул. Такі дії Директора Державного бюро розслідувань містять ознаки корупції та свідчать про застосування Романом Трубою подвійних стандартів. Зазначу, що у випадках з іншими працівниками, навіть вихід з роботи на 5 хвилин раніше, Директор намагається подати як злісне порушення дисципліни. Своїм – усе, чужим - закон! Така філософія Директора ДБР, - наголосив Богдан Чобіток".

Вважаю, що саме щодо цієї інформації, яка викладена у цій статті намагався з’ясувати слідчий ТУ ДБР у м. Києві.

Більше того, у Єдиному державному реєстрі судових рішень ми відшукали Ухвалу Голосіївського районного суду міста Києва від 01.08.2019 року, слідчий суддя Шкірай М.І. у який йдеться про розгляд клопотання слідчого Другого слідчого відділу Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві Згіблова С.О. про призначення експертизи в рамках кримінального провадження №62019100000000740 від 19.06.2019, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками вчинення злочину, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

В описовій частині Ухвали суду зазначалось: «Досудовим розслідуванням встановлено, що службові особи Державного бюро розслідувань, зловживаючи службовим становищем за допомогою сервісу поштової розсилки «Mailchip» Державного бюро розслідувань о 09 годині 31 хвилину 07 червня 2019 року провели розсилання інформації. Вказана інформація була розміщена на веб-сайті Резонанс за посилання ІНФОРМАЦІЯ_1 та на інших веб - сайтах».

Вищезазначене дає підстави вважати, що увесь цей час слідчі новоствореної структури розслідували яка ж саме особа поінформувала журналістів про результати роботи Управління внутрішнього контролю Державного бюро розслідувань. Тобто - замість того, щоб розслідувати зловживання з ознаками корупції (або ж передати матеріали до НАБУ) слідчі Бюро шукають, хто ж саме надав інформацію і документи представникам масової інформації та розповів суспільству про злочинні дії посадових осіб ДБР.

При цьому такі дії слідчого Другого слідчого відділу Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві Згіблова С.О. містять у собі ознаки вчинення злочинів саме передбачених ст. ст. 171, 364, 365 КК України.

Так, статтею 171 Кримінального кодексу України встановлено відповідальність за умисне перешкоджання законній професійній діяльності журналістів. Такі діяння караються штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на термін до шести місяців, або обмеженням волі на термін до трьох років. Переслідування журналіста за виконання професійних обов'язків, за критику, здійснюване службовою особою або групою осіб за попередньою змовою, карається штрафом до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на термін до п'яти років, або позбавленням права обіймати певні посади на термін до трьох років.

Зловживання владою або службовим становищем визнається злочином за наявності трьох спеціальних ознак в їх сукупності:

1) використання службовою особою влади чи службового становища в супереч інтересам служби;

2) вчинення такого діяння з корисливих мотивів чи в інших особистих інтересах або в інтересах третіх осіб;

3) заподіяння такими діями істотної шкоди охоронюваним законом правам та інтересам окремих громадян, або державним чи громадським інтересам, або інтересам юридичних осіб.

Зловживання службовим становищем - це будь-яке умисне використання службовою особою всупереч інтересам служби своїх прав і можливостей, пов'язаних з її посадою. У цілому зловживання, службовим становищем –це більш широке поняття, воно охоплює зловживання владою, оскільки використовувати в супереч інтересам служби службова особа може і владні права та можливості, якщо вона ними наділена. Зловживання владою або службовим становищем передбачає наявність взаємозв'язку між службовим становищем винного і його поведінкою, яка виражається в незаконних діях або бездіяльності.

Акцентую, що згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Замість коментаря - пропоную переглянути це відео:

Нічого не нагадує?!

АПД: І як щойно стало відомо, Печерський районний суд Києва надав слідчим ДБР дозвіл на тимчасовий доступ до редакційної комунікації журналістів програми «Схеми: корупція в деталях» (спільного проєкту Радіо Свобода і каналу «UA:Перший»), які готували розслідування «Mr. Petro Incognito» – про таємну відпустку Петра Порошенка на Мальдівах, опубліковане у січні 2018 року під авторством Михайла Ткача і Наталки Седлецької.

Згідно з рішенням суду, якщо редакція не надасть правоохоронцям зазначену інформацію, то суд за клопотанням слідчих ДБР «має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку».

71679034 561926641236980 6098906714835255296 N
Лариса Криворучко Адвокат, кандидат юридичних наук, член Комітету захисту прав адвокатів та гарантій адвокатської діяльності НААУ