21 июль 2019, Воскресенье, 19:03

взятка декларация ДТП в Харькове задержание в Иванковичах Мошенничество туроператоров НАБУ Нацполиция происшествия прокуратура СБУ Укрзализныця

Як рішення КСУ у справі щодо НКРЕКП стосується повноважень Президента призначати директорів ДБР та НАБУ

2 июля 2019г.

Наталья Мамченко Сергей Студенников, Судово-юридична газета

Чи можуть бути поставлені під сумнів повноваження Президента призначати та звільняти членів конкурсної комісії з відбору на керівні посади у ДБР.

26 червня Президент України Володимир Зеленський своїм указом змінив склад Комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора Державного бюро розслідувань. Відповідний указ оприлюднено на сайті офіційного інтернет-представництва Президента України. Згідно з ним звільнені з посад Роман Майданик, Роман Самохвалов і Тетяна Сліпачук, призначені раніше Президентом Петром Порошенко. Натомість указом Президента визначені для включення до складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора Державного бюро розслідувань Оксана Кваша, Олександр Костенко та Віктор Кощинець.

Проте нині, з огляду на позицію Конституційного Суду України у Рішенні щодо НКРЕКП (справа про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), у юридичній спільноті виникла дискусія стосовно здійснення Президентом інших повноважень, прямо не визначених Конституцією України.

Нагадаємо, що НКРЕКП як Регулятор, перевіряє енергетиків та комунальників, накладає штрафи, розглядає скарги споживачів, видає та анулює ліцензії, встановлює державні регульовані ціни і тарифи на товари (послуги) суб’єктів природних монополій.

Вищеназваним рішенням КСУ визнав неконституційними низку статей Закону «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг». Зокрема неконституційними визнані норми, які стосуються процедури створення НКРЕКП, порядку звільнення та призначення її членів та членів Конкурсної комісії Президентом України. Підставою для встановлення неконституційності став висновок про невиправдане розширення повноважень Президента. Адже Конституція не передбачає призначення Президентом України членів Конкурсної комісії та членів НКРЕКП.

Конституційний Суд України неодноразово вказував у своїх рішеннях, що повноваження Президента України та Верховної Ради України визначаються виключно Основним Законом України і не можуть бути розширені законом або іншим нормативно-правовим актом.

Основний Закон України не наділяє Верховну Раду правом визначати у своїх актах повноваження парламенту і глави держави, виходячи за межі тих, що встановлені конституційними нормами.

Така правова позиція КСУ, на думку юридичної спільноти, ставить під сумнів й інші повноваження Президента, якими його Конституція його безпосередньо не наділяє.

Зокрема, Конституція не наділяє Главу держави повноваженнями призначати членів комісії з проведення конкурсу до ДБР. Не передбачено в Основному Законі і призначення Президентом Директора ДБР. Те саме стосується і НАБУ, Директора якого за законом призначає Президент, хоч це не передбачено Конституцією.

Таким чином, залишається відкритим питання, як має вчинити КСУ з відповідними повноваженнями Президента у випадку надходження відповідного конституційного подання та які наслідки це може мати для реформи правоохоронної системи.

Нагадаємо, раніше секретар Комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора Державного бюро розслідувань, член команди нового Президента, експерт з реформування правоохоронної системи Денис Монастирський пояснив причини необхідності забезпечення дієздатності даної комісії.