У Європі зафіксовано рекордне за останні 15 місяців зростання цін на дизельне та авіаційне паливо. Причиною такого стрибка стали побоювання щодо перебоїв у постачанні нафтопродуктів із Близького Сходу, де останнім часом загострилася ситуація через війну між Ізраїлем та Іраном.
Про це розповідає Резонанс
Зростання цін та залежність від імпорту
Згідно з даними Argus, після початку бойових дій минулої п’ятниці націнка на дизель у порівнянні з нафтою марки Brent підскочила на 60%, а на авіапаливо — на 45%. Це викликано занепокоєнням, що перебої в транспортуванні пального з країн Перської затоки можуть суттєво зменшити пропозицію на європейському ринку, особливо напередодні літнього сезону подорожей.
Попри те, що вартість нафти Brent за цей період виросла приблизно на 9% і досягла майже $77 за барель, експерти наголошують: глобальний ринок нафти залишається достатньо забезпеченим, а ізраїль наразі не завдає ударів по нафтовій інфраструктурі Ірану.
Зростання саме цін на нафтопродукти, а не на сиру нафту, підкреслює сильну залежність Європи від імпорту пального з Близького Сходу. За словами Джорджа Мейєра-Боннетта з компанії Argus, будь-яка нестабільність у Ормузькій протоці, через яку проходять ключові маршрути експорту енергоносіїв із країн Перської затоки, перш за все вплине на європейський ринок дизеля.
«Це один з найрізкіших стрибків тиждень до тижня», — каже Джордж Мейєр-Боннетт з Argus. Він попереджає: будь-яка нестабільність у Ормузькій протоці, через яку проходять експортні маршрути нафти, газу та пального з Перської затоки, насамперед вдарить по європейському дизелю.
Наслідки для європейських країн та рентабельність ринку
Минулого року понад 20% усього імпортованого дорожнього дизеля до ЄС, Великої Британії та Норвегії надходили з країн Перської затоки, зокрема із Саудівської Аравії, Кувейту та ОАЕ. Для авіапального ця частка ще більша: понад половина імпорту європейських країн припадала саме на ці держави, що становить близько 13 млн тонн, за інформацією аналітиків Kpler.
Британія опинилася під найбільшим ризиком через таку залежність: у 2024 році вона імпортувала приблизно третину дизеля та дві третини авіапального саме з цього регіону.
На четвер вартість бареля авіапального була на $27 вищою за Brent, а дизеля — майже на $29. Джордж Мейєр-Боннетт зазначає, що зростання цін споживачі та авіакомпанії відчують не одразу, оскільки більшість операторів використовують хеджингові стратегії для захисту від різких коливань цін.
Водночас рентабельність виробництва бензину у Європі знижується через слабкий попит як на внутрішньому ринку, так і в традиційних країнах-імпортерах, зокрема у США, Канаді та Нігерії.
Важливим фактором для європейського ринку стало введення в експлуатацію нафтопереробного заводу Dangote в Нігерії, яка раніше була другим за обсягами ринком експорту бензину з Європи. Тепер, за словами Мейєра-Боннетта, обсяги експорту до Нігерії скоротилися вдвічі.