23 квітень 2024, Вівторок, 12:09

ДБР на захисті економічних інтересів держави

26 Серпня 2020г.
13

Олександр Бабіков, перший заступник Директора Державного бюро розслідувань.

Комплексне забезпечення захисту економічних інтересів держави Державне бюро розслідувань (далі – ДБР) здійснює шляхом запобігання, виявлення, припинення, розкриття та розслідування відповідних кримінальних правопорушень не тільки у сфері господарської діяльності, а й у сфері власності, довкілля, безпеки виробництва, військово-промисловому комплексі тощо. Головний акцент робиться на суб’єктах кримінальних правопорушень – найвищих керівниках держави, особах, посади державної служби яких віднесені до категорії «А», правоохоронцях та ін.

З іншого боку, керівництвом ДБР постійно звертається увага на неприпустимості безпідставного втручання працівників Бюро у сферу бізнесу, у тому числі, коли підслідність щодо суб’єктів кримінальних правопорушень належить іншим правоохоронним органам, зокрема тим, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства.

Слід наголосити, що в державі останнім часом намітилася тенденція стосовно докорінного реформування системи правоохоронної діяльності у податковій сфері, що виявилося в розробці та реєстрації у Верховній Раді України чергового проєкту Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» (далі – проєкт Закону) від 02.07.2020 № 3087-д. Зокрема, проєктом Закону вносяться зміни до статті 216 Кримінального процесуального кодексу (далі – КПК) України щодо визначення предметної (за видом кримінального правопорушення) підслідності у кримінальних провадженнях, що можуть розслідуватися детективами органів Бюро економічної безпеки України. При цьому робиться наголос щодо примату підслідності виключно Національного антикорупційного бюро України, тоді як підслідність ДБР законодавцями до уваги чомусь не береться.

Уявляється, що запропонована норма зовсім не враховує важливу обставину про те, що суб’єктом кримінального правопорушення у сфері економічної безпеки може бути особа, яка підслідна Державному бюро розслідувань.

За цих умов, щоб уникнути спорів про підслідність у майбутньому, пропонуємо викласти відповідні абзаци частини третьої статті 216 КПК України у наступній редакції:

«3. Детективи органів Бюро економічної безпеки України здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, статтями 204, 2051, 206, 212, 2121, 2181, 219, 2201, 2202, 222, 2221, 2222, 2231, 2232, 224, 229, 231, 232, 2321, 2322, 233 Кримінального кодексу України, у разі якщо розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесено до підслідності Державного бюро розслідувань.

Детективи органів Бюро економічної безпеки України здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 2062, 210, 211 Кримінального кодексу України, у разі якщо розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесено до підслідності Державного бюро розслідувань та Національного антикорупційного бюро України.».

Фактично Бюро економічної безпеки України замінить собою органи доходів і зборів, про що в межах проєкту Закону пропонується зазначити у переліку правоохоронних органів в Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів». Водночас у статті 22 «Взаємодія Державного бюро розслідувань з іншими державними органами» Закону України «Про Державне бюро розслідувань» пропонується вказати на забезпечення взаємодії ДБР з Бюро економічної безпеки України поряд із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, а це може свідчити про дублювання низки повноважень.

Крім того, у згаданому проєкті Закону є й інші дискусійні моменти, що стосуються функціонування Бюро економічної безпеки України. Наприклад, проєкт Закону передбачає доповнити Кримінальний кодекс України новою статтею 2222 «Шахрайство з податком на додану вартість», однак під таким видом пропонується розуміти… «розкрадання», тобто форму, що не тільки не властива природі шахрайства, але й взагалі не вживається у законі про кримінальну відповідальність, починаючи з 2001 року.

Зрозуміло, що проєкт Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» потребує доопрацювання своїх окремих положень. Важливо, щоб при цьому питання економічної безпеки держави вирішувалися системно, з урахуванням компетенцій інших правоохоронних органів. Для ДБР в цьому плані пріоритетними питаннями залишаються норми про підслідність та уникнення дублювання повноважень.

Читайте Резонанс у Facebook та підписуйтесь на наш канал у Telegram.

МИ ПРАГНЕМО, ЩОБ ПЕРЕД ЗАКОНОМ БУЛИ ВСІ РІВНІ, — БАБІКОВ

128836698 175891514210551 4054320200700528001 O
Олександр Бабіков Кандидат юридичних наук за спеціальністю кримінальне право та кримінологія