17 квітень 2024, Середа, 04:14

Держава встановлює такі умови для отримання субсидій на оплату послуг ЖКГ, щоб їх не надавати

20 Листопада 2017г.
Impozit Pe Gospodarie

Олена Кульчицька, Володимир Бурак, доценти кафедри соціального права ЛНУ імені Івана Франка, експерти Українського центру соціально-правових досліджень, для Резонансу

Кожен громадянин України має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло (статті 47, 48 Конституції України).

Законом України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року № 1875-IV ст. 32 передбачено, що розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку. У разі наявності засобів обліку оплата комунальних послуг здійснюється виключно на підставі їх показників на кінець розрахункового періоду згідно з умовами договору, крім випадків, передбачених законодавством.

Субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо у межах норм споживання з урахуванням пільг, які надаються відповідно до чинного законодавства, і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов’язкового відсотка платежу. Тобто субсидія призначається виходячи із норм споживання. Ці норми споживання затверджені Кабінетом Міністрів України для різних категорій населення.

Так, норма споживання електроенергії у будинках, не обладнаних стаціонарними електроплитами за наявності гарячого водопостачання становить 90 кВт • год. на одну-дві особи + 30 кВт • год. на кожного іншого, але не більш як 210 кВт • год. на місяць. Тобто для двох осіб норма становить 90 кВт • год на місяць.

Думаємо, що при таких нормах споживання Ви не зможете користуватися електропраскою чи електрочайником.

Для оплати користування житлом/утримання житла, управління багатоквартирним будинком, а також централізованого та індивідуального опалення (теплопостачання) незалежно від джерела та виду енергії - 13,65 кв. метра загальної площі на одну особу та додатково 35,22 кв. метра на домогосподарство.

Для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації:

заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами;

довідки про доходи - у разі зазначення в декларації інших отриманих доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування, і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у встановленому законодавством порядку.

Для призначення субсидії сукупний дохід обчислюється виходячи з доходів, нарахованих особам, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, без урахування податку з доходів фізичних осіб, відомості про які надаються структурним підрозділам з питань соціального захисту населення ДФС, Пенсійним фондом України, фондами соціального страхування. Форма декларації про доходи передбачає відомості про осіб, які зареєстровані у житловому приміщенні, із зазначенням серії та номера їхніх паспортів.

Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» кожен громадянин України, який досяг чотирнадцятирічного віку, зобов’язаний отримати паспорт громадянина України. Таким чином, якщо особа подає відомості про доходи осіб, які зареєстровані у житловому приміщенні і досягли 14-річного віку, то документом, що підтверджує їхню особу буде паспорт громадянина України.

Забороняється вимагати від громадян документи, що не передбачені Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

У декларації про доходи зазначаються усі зареєстровані особи в даному житловому приміщенні. Але в багатьох випадках особа є зареєстрованою у житловому приміщенні, хоча фактично там не проживає. В такому випадку розмір субсидії суттєво зменшується, або сім’я втрачає право на субсидію. Проблема полягає в тому, що особу в багатьох випадках є проблемно зняти з реєстрації (у народі «виписати»).

У багатьох випадках органи з призначення субсидій вимагають подання довідок, які не передбачені відповідним положенням. Наприклад, про навчання осіб в навчальних закладах, або реєстрація безробітними. Положення прямо передбачає, що ці відомості повинні надаватися відповідними органами у строк до 15 днів календарних днів.

Субсидія не призначається, якщо будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії здійснив купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив послуги (одноразово) з будівництва, ремонту квартири (будинку) або автомобіля, транспортного засобу (механізму), телефонного (в тому числі мобільного) зв'язку, крім житлово-комунальних послуг у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами та медичних послуг, пов'язаних із забезпеченням життєдіяльності, на суму, яка на дату купівлі (оплати) перевищує 50 тис гривень.

Тобто, якщо держава, або волонтери оплатили Вам операцію, яка коштує більше 50 тис гривень права на субсидію Ви не маєте.

Також, якщо у Вас велика квартира і Ви вирішили її продати з метою придбання меншої Ви також не маєте права на субсидію. Аналогічно з ремонтом будинку чи квартири. Тобто в даному випадку держава встановлює такі правила, щоби зменшити кількість осіб, які мають право на субсидії. І це у той час коли заробітна плата, пенсії і допомоги катастрофічно не встигають за ростом тарифів на житлово-комунальні послуги.