13 квітень 2024, Субота, 09:56

Державний монополіст в руках заміністра Соболєва став збитковим

3 Квітня 2024г.

Нещодавно рішення АМКУ щодо визнання Прозорро.Продажі монополістом вступило в силу.

Тобто навіть в 2024 році в Україні, яка рухається в сторону ринкових та конкурентних принципів функціонування економіки, стало реальністю створення штучної державної монополії. 

Не секрет, що штучні монополії завжди створюються з метою максимізації доходів за рахунок відсутності конкурентної боротьби. Державні монополісти використовуються з метою незаконного збагачення окремо визначеного кола осіб.

В даному випадку за допомогою адміністративного ресурсу Прозорро.Продажі, ще за часів керівництва Олексія Соболєва, отримав відповідне положення монополіста на ринку реалізації державних активів. 

Тобто всі відповідні торги та аукціони проходять виключно в зазначеній системі, а отже Прозорро.Продажі завжди отримує відповідний дохід від реалізації кожного об'єкта. 

Оскільки підприємство отримало таке антиконкурентне положення, то воно постійно  піднімало свою комісію за рахунок збільшення фінансового навантаження на акредитовані електронні майданчики, які й поскаржились в АМКУ.

Далі найцікавіше. Оскільки підприємство є державним, то особливо цікавими є нюанси використання коштів, які отримані монополістом.

Рахункова палата вже знаходила порушення в діях державного підприємства та неефективного використання коштів, а ОАСК відмовим Прозорро.Продажі  у скасування відповідного звіту ще в 2021 році. Ці порушення були вчинені за керівництва  вже нинішнього заступника міністра економіки Олексія Соболєва.

Надмірні та підозрілі витрати спостерігаються й до сьогодні. Тобто принципи роботи державного монополіста не змінюються оскільки фактично Соболєв неформально продовжує керувати своїм творінням й надалі використовуючи адмінресурс надає йому неконкурентні переваги.

Серед підозрілих операцій є неймовірне роздуття штату за роки війни з 40 до 100 осіб (навіть при відсутності офісу відповідного розміру), багатомільйонні замовлення ІТ-послуг (а це більше 55 млн грн), при наявності відповідних структурних підрозділів та фахівців в самому підприємстві, використання неконкурентних процедур при закупівлі товарів та послуг тощо. Тобто діяльність підприємства має всі ознаки використання схем завищення реальних витрат  для  виведення коштів,  монополіста на рахунки підконтрольних юридичних та фізичних осіб-підприємців, в інтересах реального керівника проєкту.

Тому не дивно, що при 99,5 млн доходів отриманих в 2023 році АТ "Прозорро.Продажі" в результаті отримало чистий збиток у розмірі 42 млн.

1

Дані з порталу opendatabot.ua

Мінімально, що можна й необхідно зробити - це посилити контроль над діяльністю державних підприємств, особливо із монопольним статусом. Тому контролюючі органи мають більш активно та принципово працювати в цьому напрямку, а громадськість та ЗМІ має активніше їм в цьому допомагати.