24 березень 2024, Неділя, 08:44

Деякі враження щодо утворення Ради громадського контролю при ДБР

5 Квітня 2018г.
29572705 989612021194438 8190399330414412027 N

При Державному бюро розслідувань сформовано Раду громадського контролю, завданням якої є забезпечення прозорості та цивільного контролю за діяльністю державного бюро. Відповідно до закону України «Про Державне бюро розслідувань» до Ради громадського контролю входить 15 осіб, які обираються на засадах відкритого та прозорого конкурсу.

Законом України «Про демократичний цивільний контроль над Воєнною організацією і правоохоронними органами держави» передбачено, що Рада повинна здійснювати демократичний цивільний контроль з метою забезпечення неухильного дотримання законності й відкритості в діяльності всіх складових частин Воєнної організації та правоохоронних органів держави, сприяння їхній ефективній діяльності і виконанню покладених на них функцій, зміцненню державної та військової дисципліни. Порядок формування Ради громадського контролю урегульований Порядком формування складу Ради громадського контролю при Державному бюро розслідувань, а повноваження і порядок їх здійснення урегульований Положенням про Раду громадського контролю при Державному бюро розслідувань, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2017 р. № 1086. В установчих зборах брали участь по одному представнику від громадських об’єднань, що діють відповідно до Закону України “Про громадські об’єднання” та протягом не менше двох років до дня подання документів для участі в конкурсі провадять діяльність з питань, пов’язаних із правозахисною діяльністю. Цілі і завдання такої діяльності повинні бути підтверджені установчими документами відповідного громадського об’єднання. До участі в конкурсі не допускаються делеговані особи, які вже є членами громадських рад при інших правоохоронних органах або членами Громадської ради доброчесності.

Автору недавно довелося побувати на установчих зборах формування Ради громадського контролю при Державному бюро розслідувань.

Коротко поділюся своїми враженнями.

Перше. Учасниками зборів могли бути по одному представнику від громадських об’єднань, які протягом не менше двох років до дня подання документів для участі в конкурсі провадять діяльність з питань, пов’язаних із правозахисною діяльністю. Цікаво, а якою правозахисною діяльністю займаються такі громадські об’єднання, як "Об’єднання рибницьких господарств внутрішніх водойм України «Укррибгосп»", або деякі інші ГО, представлені на зборах?!

Детальніший інтерес допоміг знайти ще цікавіші факти. Коли дві особи одночасно є засновниками різних громадських організацій і є делегатами від них.

Більшість учасників зборів не ознайомилися з відповідними нормативно-правовими актами про порядок діяльності Ради і порядок її формування. Відповідно частина учасників зборів тлумачила порядок обрання на свій «смак». Найкращою ілюстрацією цього є відео, де один громадський активіст при реєстрації просить зразу видати бюлетень для голосування. При цьому, він забуває про те, що у бюлетенях для голосування повинні зазначатися зареєстровані учасники установчих зборів.

Частина учасників зборів початково були налаштовані або на їх зрив, або затягування. Час від часу виникали словесні перепалки, особливо під час реєстрації у фойє. Це зрозуміло, оскільки частина учасників були приїжджими і поспішали на потяг чи інший транспорт.

Цікаво, що при оголошенні результатів голосування зал був більше ніж наполовину порожній. Частина учасників заздалегідь оголошували про нелегітимність зборів і про подання судових позовів про визнання зборів недійсними. Але це не заважало їм пропонувати себе до керівних органів зборів.

Якщо збори почалися біля 14.00 то лічильну комісію обрали лише біля 16.00, а голову і секретаря лише біля 16.30. Тобто з 14.00 до 16.00 обговорювали порядок проведення зборів. А голосування розпочали лише біля 17.45. Підрахунок голосів тривав від 18.40 до десь до 22.30. Як висловився мій сусід з такими темпами можна і державу проговорити та втратити.

Організатори зборів їх належним чином не підготували, оскільки, наприклад, при реєстрації виявилася одна кількість учасників, а фактично у зборах брала участь менша кількість. Бюлетені для голосування видавала учасникам зборів робоча група, яка займалася підготовкою зборів, хоча це - обов’язок лічильної комісії. У зв’язку з цим виявилися деякі розбіжності між присутніми в залі і кандидатами включеними до бюлетеня для голосування.

У Facebook була поширена інформація про існування списків за які учасники повинні голосувати. Поверхневе знайомство із опублікованими списками і обраними членами Ради громадського контролю дає змогу сказати, що вони часткового відрізняються, хоча багато прізвищ співпадають. За різними джерелами розходження становить біля 5-7 прізвищ.

Зовнішнє спостереження засвідчило, що частина делегатів об’єднувалася з метою підтримки, дехто проводив розмови про необхідність чи бажання підтримки окремих осіб.

Із побаченого можна зробити висновок, що громадянське суспільство в Україні формується, хоча з певними перегинами. Однак розвиток гальмує правова некомпетентність, або просто небажання дотримуватися правових норм. А голосування бюлетенями і ручний підрахунок голосів це позавчорашній день. В Україні необхідно вчитися запроваджувати електронний порядок підрахунку бюлетенів, який унеможливлює можливості скандалів і фальшування результатів виборів.

ІМІТАЦІЯ (ОНОВЛЮЄТЬСЯ)

Фото: Державне бюро розслідувань

12924523 848663708572976 8876469268990240680 N
Володимир Бурак Кандидат юридичних наук; доцент кафедри соціального права Львівського національного університету ім. І. Я. Франка; експерт Українського центру соціально-правових досліджень