» Податкова амністія по-новому. На що розраховувати платникам податків 2021 року

20 апрель 2021, Вторник, 09:52

Податкова амністія по-новому. На що розраховувати платникам податків 2021 року

22 марта 2021г.
photo_2021-03-22_18-42-00

Катерина Данилова, адвокат АО "Barristers"

Протягом останніх трьох місяців Україна очікує від Президента внесення законопроекту про податкову амністію на 2021 рік. Зазначений проект розроблено групою народних депутатів від фракції ПП «Слуга Народу».

Як зазначають автори цього законопроекту метою запровадження амністії є: впровадження автоматичного обміну податковою інформацією, залучення грошей в економіку та наповнення державного бюджету.

Найбільший резонанс та обурення викликали наміри законодавців обкласти податками доходи громадян, які працюють за кордоном та зможуть скористатися запровадженою амністією.

Основним гаслом пропонованої амністії є: 5% - загальна ставка податку з доходів фізичних осіб, 9% - підвищена ставка на активи, що знаходяться за кордоном, 18% на готівкові кошти.

У цілому податкова індульгенція буде видаватися відразу за п'ятьма ставками (0%, 2,5%, 5%, 9% або 18%) - в залежності від географічного положення (в країні або за кордоном), форми знаходження (на рахунку в банку або готівку) і методу подальшого застосування грошей (заощадження, інвестиція в боргові папери уряду або акції/корпоративні права українських компаній).

Відразу хочеться сказати, що економічно активні громадяни й без амністії сплачують податки у країнах-роботодавцях, при цьому, між багатьма країнами існує заборона на подвійне оподаткування доходів. Але наразі у законопроекті про це мови не ведеться.

Окрім того, законопроектом встановлюється нормативне визначення поняття «спеціальне декларування», під яким розуміється фактично режим звільнення платників податків – фізичних осіб від юридичної відповідальності за порушення податкового законодавства України, що мали місце впродовж за будь-якого і одного або декількох податкових періодів до 1 січня 2020 року включно, за умови подальшої сплати податкових зобов’язань, в порядку, строки і розмірах, передбачених цим законопроектом.

Пропонуючи спеціальне декларування, проект підкупає платників тим, що декларації, які платники податків оприлюднять в межах податкової амністії, не можна буде використовувати у суді в якості доказів.

Слід зазначити, що Україна вже має досвід та тестувала механізм запровадження податкового компромісу у 2014 році. У 2014 платникам податків пропонувалось сплатити 5% суми податкового боргу в обмін на прощення решти 95%. Не зважаючи на вкрай заманливу пропозицію, за офіційними даними ДФС, лише 8 тис. платників податків виявили бажання скористатись компромісом, але навіть й ці 8 тисяч платників принесли до бюджету 793,9 млн. грн..

Запорукою успіху податкової амністії у 2021 році може стати лише те, що потенційні учасники амністії повинні зрозуміти, що держава протягом нетривалого часу все одно дізнається (або вже знає) про приховувані активи, але потім умови легалізації будуть значно жорсткішими, незалежно від посад та/або зв’язків родичів, а також привабливі ставки та умови.

Але відомо, що Україна ніколи не відзначалася бажанням та оперативністю здобуття інформації, а також вже неодноразово намагалася в тому числі ввести автоматичний обмін податковою інформацією, яскравим негативним прикладом якої є ІС «Податковий блок».

Окрім того, найбільше протистояння податкова амністія зустріне у моменті її проведення, оскільки 2021 переповнений сповіданнями на відновлення країни, а разом із тим й час невизначеності та збентеженості. А отже й вірогідність явки платників податків з повинною вкрай низька.

Разом із тим, за умови уникнення гарячковості, добре зважене та разове явище у вигляді податкової амністії може виправдати ті сподівання щодо повернення країни на шлях відновлення економіки.

ПРЕЗИДЕНТ ПОМИЛУЄ: ЩО НЕ ТАК З ПОДАТКОВОЮ АМНІСТІЄЮ ЗЕЛЕНСЬКОГО?

Читайте Резонанс у Facebook та підписуйтесь на наш канал у Telegram