24 березень 2024, Неділя, 05:15

Правовий статус українських політв’язнів за кордоном

2 Січня 2017г.
159730

За даними ЗМІ в РФ незаконно примусово утримується понад 45 українських політв’язнів. Їм інкримінують вчинення злочинів, які передбачені кримінальним кодексом РФ.

Українські в’язні у РФ за своїм статусом не є військовополоненими, а тому не можуть бути захищені відповідними міжнародними конвенціями.

Тому постає питання: який їх правовий статус?

7 липня 2015 загальний комітет Парламентської асамблеї (ПА) ОБСЄ з демократії, прав людини і гуманітарних питань під час свого засідання в Гельсінкі схвалив резолюцію «Викрадені і незаконно ув'язнені в Російській Федерації українські громадяни». Резолюція зазначає, що ПА ОБСЄ рішуче засуджує викрадення українських громадян з території України, їхнє незаконне переміщення через українсько-російський державний кордон і подальше затримання в Російській Федерації.

В Україні статус політичних в’язнів не урегульований, а тому є потреба законодавчо закріпити поняття «український політичний в’язень за кордоном», а також визначити правовий статус їх та членів їх сімей. Вимагає законодавчого урегулювання питання соціального захисту українських політичних в’язнів за кордоном та членів їх сімей.

Можна запропонувати два шляхи вирішення зазначеної проблеми.

Перший шлях; поширити на українських політв’язнів та їх сім’ї дію Закону України «Про жертви нацистських переслідувань» від 23.03.2000 № 1584-III із внесенням до нього відповідних змін і доповнень в частині встановлення статусу українського політв’язня, порядку надання такого статусу, а також встановити гарантії соціального захисту для членів його сім’ї.

Але в умовах української дійсності, а також невизначеності наших державних органів стосовно подій в окремих районах Донецької і Луганської областей така пропозиція є утопією.

Другий шлях: прийняти окремий закон «Про соціальний захист українських політв’язнів за кордоном, та членів їх сімей». Закон дозволить урегулювати правовий та соціальний захист не лише українських політв’язнів в РФ, але і в інших державах.

Таким законом можна визначити правові, економічні та організаційні засади державної політики спрямованої на правовий та соціальний захист українських політв’язнів за кордоном

В першу чергу необхідно визначитися із поняттям «український політв’язень за кордоном». Ним є громадянин України, який піддається репресіям в іншій державі. До них також належать особи, які під фізичним чи психологічним примусом, або внаслідок шахрайства зі сторони державних органів набули громадянства іншої держави.

В законі необхідно відобразити, коло осіб, які належать до категорії «український політв’язень за кордоном», порядок надання такого статусу, а також коло осіб, які належать до членів сім’ї українського політв’язня за кордоном, права політв’язнів та їх громадських організацій. Статус українського політв’язня за кордоном може надаватися органами соціального захисту за поданням або Уповноваженого з прав людини, або Міністерства закордонних страв.

Закон повинен визначати обов’язки держави стосовно повернення політв’язнів на Батьківщину, а також в частині надання соціального захисту українським політв’язням за кордоном і членам їх сімей. Зокрема, це стосується пільг на оплату житлово-комунальних послуг, медичного забезпечення, безоплатного проїзду громадським транспортом, особливостей пенсійного забезпечення і надання соціальної допомоги, пільг в трудових правовідносинах.

Окремо необхідно визначити гарантії соціального захисту українських політв’язнів за кордоном, які у зв’язку із ув’язненням стали інвалідами.

Також необхідно урегулювати права членів сімей українських політв’язнів за кордоном.

Фінансування витрат, пов'язаних з наданням пільг українським політв’язням за кордоном і членам їх сімей, повинно здійснюватися за рахунок коштів державного та місцевих програм, а також благодійних коштів.

Державним органом, який буде займатися питаннями соціального захисту може бути Міністерство соціальної політики. Захист прав політв’язнів повинен координувати Уповноважений Верховної ради України з прав людини, а також урядовий уповноважений з питань захисту прав українських політв’язнів за кордоном.

Закон потребувати також внесення змін до Податкового кодексу в частині пільгового оподаткування цієї категорії осіб, до трудового кодексу в частині пільг і переваг у трудових правовідносинах, до законодавства про зайнятість, законодавства про пенсійне забезпечення і до ряду законів соціального захисту громадян.

Для прийняття такого закону необхідно небагато, але і немало: політична воля державних органів і усвідомлення в суспільстві у його потрібності.

І наостанок. У відповідності із ст. 25 Конституції Україна гарантує піклування та захист своїм громадянам, які перебувають за її межами. Це стосується і українських політичних в’язнів за кордоном.

12924523 848663708572976 8876469268990240680 N
Володимир Бурак Кандидат юридичних наук; доцент кафедри соціального права Львівського національного університету ім. І. Я. Франка; експерт Українського центру соціально-правових досліджень