» Про антикорупційну “реформу”

02 липень 2022, Субота, 08:39

Про антикорупційну “реформу”

1 Березня 2019г.
0
_DSC5993

Рішенням Конституційного Суду України від 26.02.2019 статтю 368-2 Кримінального кодексу України, якою передбачалась кримінальна відповідальність чиновників за незаконне збагачення, визнано неконституційною.

Вказана правова норма набрала чинності 26.04.2015 і діяла рівно 3 роки і 10 місяців.

Стисло результати її застосування в діяльності САП та НАБУ за весь час такі:

- розпочато розслідування у 106 кримінальних проваджень;

- 4 з яких передано до суду для розгляду по суті з обвинувальним актом;

- 37 - закрито;

- ще 65 справ залишаються у провадженні, у тому числі у 2 уже повідомлено про підозру.

Рішення Конституційного Суду є остаточним, не підлягає оскарженню і не може бути переглянутим.

Результатом його безумовного виконання стане припинення кримінального переслідування усіх цих осіб у визначеній процесуальним законом формі – закриття детективами НАБУ кримінальних проваджень, у яких про підозру повідомлено ще не було; закриття проваджень прокурорами САП стосовно підозрюваних, досудове слідство у яких триває; зміна або ж відмова від обвинувачення у справах, які вже в суді.

Особливо «очікуваною» ця новина стала для підсудних у чотирьох справах (стосовно колишнього прокурора сил АТО, судді з Луганщини, голови Держаудитслужби та міністра інфраструктури), обвинувальні акти в яких передано до суду протягом 2016-2019 років.

Неконституційність статті про незаконне збагачення тягне за собою недопустимість всіх доказів, зібраних під час розслідування передбаченого нею злочину – передусім результатів негласних слідчих (розшукових) дій.

Тому в трьох останніх справах прокурори САП змушені переглянути доказову базу та визначитись щодо можливості продовження доказування хоча б злочину, передбаченого ст.366-1 КК України (декларування недостовірної інформації), який є легким злочином і фактично не становить небезпеки для суб’єктів.

На відміну від тепер нечинної статті 368-2, що передбачала 10 років позбавлення волі та конфіскацію майна.

Випереджаючи будь-які інсинуації – ситуація, коли внаслідок цієї «втрати» доказів незаконного збагачення банально не залишиться інструментів для доказування недостовірності декларування, є абсолютно ймовірною.

Доля четвертого кримінального провадження – стосовно колишнього прокурора сил АТО – зрозуміла вже зараз. Йому інкримінувалось лише незаконне збагачення, від обвинувачення у вчиненні якого прокурор САП має відмовитись уже в наступному судовому засіданні.

На четвертому році діяльності САП цей випадок, на жаль, не єдиний приклад серйозної зміни правил кримінального переслідування у бік ускладнення виконання своїх функцій саме стороною обвинувачення, але перший, коли знівельовано результати уже проробленої роботи.

Наголошуємо – досягнення помітних результатів з протидії топ-корупції в Україні можливе лише за наявності доброї волі усіх уповноважених суб’єктів – прийняття Верховною Радою України якісних законів, здійснення детективами НАБУ якісного розслідування, якісного підтримання публічного обвинувачення прокурорами САП та винесення незалежними судами якісних рішень.

Джерело

54522537_427706801369613_2023560922248773632_n
Назар Холодницький Назар Холодницький, заступник Генерального прокурора України - керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури