25 березень 2024, Понеділок, 20:19

Про фейкове підвищення заробітної плати працівникам освіти

4 Січня 2021г.
124857210 4073001832726364 2771907422441987762 O

Володимир Бурак

У ЗМІ поширюється новина про можливе підвищення заробітної плати працівникам освітим на 20 відсотків з 1 січня 2021 року. Аналогічна новина розміщена на сайті Міністерства освіти і науки України.

5fed9777e99d3280182694

На сьогодні ніяких постанов Кабінету Міністрів України, а також наказів Міністерства освіти і науки України про підвищення заробітної плати працівникам освіти не опубліковано.

Оплата праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери», якою передбачено, що посадові оклади (тарифні ставки, ставки заробітної плати) розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

Законом «Про державний бюджет на 2021 рік» передбачено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2021 року становить 2270 гривень. Тобто посадові оклади працівників бюджетної сфери відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298 обчислюватимуться виходячи з розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду 2270 грн. Працівникам освіти з урахуванням підвищення заробітної плати у вересні 2020 року посадовий оклад першого тарифного розряду становитиме 2670 грн. Такий розмір першого тарифного розряду передбачено і проектом постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери», який підготовлена Мінекономрозвитку.

Законом «Про державний бюджет на 2021 рік» передбачено розмір мінімальної заробітної плати з 1 січня - 6000 гривень, з 1 грудня - 6500 гривень.

Відповідно до закону «Про оплату праці» якщо нарахована заробітна плата працівника, який виконав місячну норму праці, є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, роботодавець проводить доплату до рівня мінімальної заробітної плати, яка виплачується щомісячно одночасно з виплатою заробітної плати.

Звідси випливає, що усім працівникам до 12 тарифного розряду включно посадовий оклад (тарифна ставка) буде встановлено в розмірі мінімальної заробітної плати.

Такий стан речей нівелює можливості керівників закладів освіти матеріально стимулювати працівників шляхом виплати їм премій. Відповідно до закону «Про оплату праці» при обчисленні розміру заробітної плати працівника для забезпечення її мінімального розміру не враховуються доплати за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров’я, за роботу в нічний та надурочний час, роз’їзний характер робіт, премії до святкових і ювілейних дат. Відповідно, якщо працівника до 12 тарифного розряду преміювати, то частина премії «пропадає», бо вона включається в доплату до мінімальної заробітної плати.

Що ж стосується мінімальної заробітної плати то порівняно з 2020 роком вона дійсно збільшена на 20 відсотків, оскільки минулого року становила 5000 гривень.

Підвищення посадових окладів і тарифних ставок в 2021 році зумовлене простим підвищенням мінімальної заробітної плати, яке стосується усіх працівників і аж ніяк це не є підвищення окремо для працівників освіти.

Тобто, новина про підвищення заробітної плати працівникам освіти є неправдивою, оскільки таке підвищення стосується усіх працівників і зумовлене підвищенням мінімальної заробітної плати.

ЛІБЕРАЛІЗАЦІЯ І ОСУЧАСНЕННЯ ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА У ПРОЄКТІ ЗАКОНУ «ПРО ПРАЦЮ»

Читайте Резонанс у Facebook та підписуйтесь на наш канал у Telegram

12924523 848663708572976 8876469268990240680 N
Володимир Бурак Кандидат юридичних наук; доцент кафедри соціального права Львівського національного університету ім. І. Я. Франка; експерт Українського центру соціально-правових досліджень