» Про реформу прокуратури, мера Бучі та конфлікт інтересів

26 октябрь 2020, Понедельник, 14:46

Про реформу прокуратури, мера Бучі та конфлікт інтересів

30 ноября 2016г.
0

На тлі очікувань та власне допиту президента-втікача, майже не поміченою лишилось інше резонансне кримінальне провадження. Воно також перебуває «на контролі» вітчизняного Генпрокурора. Йдеться про земельний скандал, де фігурує мер Бучі Анатолій Федорук. А також екс-перший заступник голови парламенту Ігор Калетник.

11 жовтня підозру меру Бучі оголосили спочатку слідчі Департаменту

з розслідування особливо важливих справ у сфері економіки ГПУ, а потім особисто Генеральний прокурор. Через Фейсбук:

Федоруку та секретарю цієї ж ради було інкриміновано незаконну передачу у власність фізичним та юридичним особам майже 70 га земель лісового фонду вартістю понад 100 млн грн.

«Слідство планує відсторонити Федорука від займаної посади. В разі переховування його від слідства ми змушені будемо оголосити його в розшук для затримання і арешту», - написав у соцмережі Юрій Луценко.

У свою чергу опальний мер Бучі не став ховатись, а буквально наступної доби з’явився в ефірі 112 телеканалу, і заявив про готовність співпрацювати зі слідством.

ПІДОЗРЮВАНИЙ У СЛУЖБОВИХ ЗЛОВЖИВАННЯХ МЕР ХОЧЕ СПІВПРАЦІ З ГПУ (ВІДЕО)

Варто нагадати, що у цьому кримінальному провадженні фігурують і прізвища екс-першого заступника спікера українського парламенту Ігоря Калєтника та його покійного діда Василя Киргана. Останньому на підставі договору купівлі-продажу було передано земельну ділянку загальною площею 14,0455 га з Бучанської лісогосподарської установи Київського обласного житлово-комунального управління.

Минуло півтора місяці - і у справі новий поворот. Днями Апеляційний суд Києва задовольнив апеляцію захисту й скасував рішення Печерського районного суду Києва про відсторонення Федорука від посади. На перший погляд, нічого надзвичайного у судовій ухвалі немає. Якщо поновлюють на посаді підозрюваного у хабарництві заступника міністра охорони здоров’я Романа Василишина, то чому б не поновити у правах міського голову з Київщини?

ПРОКУРАТУРА ЗАВЕРШИЛА РАССЛЕДОВАНИЕ ДЕЛА ВАСИЛИШИНА

Але здивувало інше. Виявляється, захисником опального мера є відомий юрист Валентина Теличенко. Саме її розглядали кандидатом на посаду заступника генпрокурора з питань реформ. Але з призначенням виникла проблема.

ЧОМУ ГОЛОВНОГО РЕФОРМАТОРА ГПУ ДОСІ НЕ ПРИЗНАЧЕНО НА ПОСАДУ?

Як пояснили потім «Резонансу» у генпрокуратурі, аноноване призначення захисника родини Георгія Гонгадзе не відбулось, оскільки "вона відмовилась через конфлікт інтересів". Але Валентина Теличенко залишалась у команді реформаторів прокуратури, а заступником генпрокурора з реформ стала Анжела Стрижевська.

ЗА РЕФОРМУ ПРОКУРАТУРИ ВІДПОВІДАТИМЕ КОЛИШНЯ СУДДЯ АНЖЕЛА СТРИЖЕВСЬКА

«Резонанс» запитав безпосередньо у Валентини Теличенко - оскільки справу Федорука розслідує прокуратура, чи означає це, що Ви вже не "у команді реформаторів ГПУ»?

Далі пряма мова.

Валентина Теличенко: «Ви знаєте, що я від посади відмовилася. Але я далі стараюся сприяти реформі прокуратури - я керівник робочої групи з питань реформи прокуратури, я член комісії з добору кадрів до Генеральної інспекції. Я не пов'язана жодною субординацією і можу висловлювати свою думку вільно, в тому числі і з приводу діяльності працівників прокуратури. Коли я позитивно оцінюю якісь дії прокурорів - це не тому, що я "в команді", коли ж я бачу недоліки чи вади і критикую якісь дії працівників прокуратури - це нормально. Саме так я розумію командну роботу».

Кажуть, скільки юристів - стільки й думок. Але усі правники, з якими спілкувався «Резонанс» єдиної думки, що з суто правової точки зору у такому поєднанні немає жодного конфлікту інтересів. Теличенко не є державним службовцем, тому ознаки корупції у подібному сумісництві відсутні. Але є моральна сторона питання. І відповідь у кожного своя…

Напевно можна призначити і адвоката Віталія Сердюка головним консультатом з реформи Департаменту спеціальних розслідувань ГПУ. Хто як не адвокат президента-втікача знає про всі вади організації роботи підрозділу Сергія Горбатюка?!

Який тут конфлікт інтересів? Жодного. Тим паче Генпрокурор неодноразово запевняв, що «спроби відкупитись не пройдуть».

А можна піти далі і поновити у складі атестаційної комісії нової поліції Ігоря Фадєєва, більш відомого як «москва». Знаний "фахівець" з протидії організованій злочинності. Може допомогти своїм досвідом знекровленим люстрацією оперативникам ...

НОВА УКРАЇНСЬКА ПОЛІЦІЯ: ВІДСТУПАТИ НІКУДИ — ПОЗАДУ МОСКВА!

Не хочу втомлювати читачів великим мораліте, де багато літер …

Замість авторського висновку пропоную узагальнення світової практики від екс-заступника Генпрокурора, заслуженого юриста України, адвоката Олексія Баганця:

«Відповідно до Конституції Бельгії, підбором і призначенням на посади прокурорів займається Вища рада правосуддя (спільний суддівський та прокурорський орган самоврядування), яка складається з однакової кількості магістратів суддівського корпусу та прокуратури, а також призначених Сенатом представників громадськості. Цей орган висуває кандидатів для призначення на посади прокурорів, яких відповідно до процедури призначає монарх. Більше цього необхідно зауважити, що магістрати прокурорського корпусу представляють одночасно і виконавчу, і судову владу і входять до суддівського корпусу Бельгії.

Згідно законодавства Греції та Болгарії, питаннями просування по службі, призначенням прокурорів займається Вища судова рада, яка також складається лише з представників суддівського та прокурорського корпусу.

В Франції прокурори призначаються та зміщуються з посад Президентом за пропозицією міністра юстиції (оскільки прокуратура підпорядкована Міню’сту) з урахуванням висновку палати Вищої Ради Магістратури. Зауважимо, що до складу Вищої Ради Магістратури входять: президент країни, міністр юстиції, п’ять прокурорів і суддя, державний радник та три особи, які не входять до парламенту і органів судової влади (цих трьох осіб призначає президент), голова Національних зборів і голова Сенату.

В Польщі при Управлінні державного прокурора діє Національна рада прокурорів, до повноважень якої входить, зокрема, розгляд кандидатур на посади прокурорів. Персональний склад такої ради виглядає наступним чином: міністр юстиції, національний прокурор, Президент Польщі, два сенатори, 3 прокурори, призначених Генеральним прокурором, 11 прокурорів від кожної апеляційної прокуратури, по одному прокурору від військової прокуратури та Інституту національної пам’яті та три представники, обраних на нараді державного управління прокуратури. Окрім цього, окружного, апеляційного та районного прокурора та їх заступників призначає генеральний прокурор з числа прокурорів, після надання висновку зборів чи колегії прокурорів відповідної прокуратури. Ніяких, подібних українському, конкурсів на заміщення посад прокурорів не існує.

Згідно Закону «Про прокуратуру» Республіки Молдова, заступники Генерального прокурора та нижчестоящі прокурори призначаються на посаду Генеральним прокурором за пропозицією Вищої ради прокуратури. Саме Вища рада прокуратури організовує конкурс на заміщення вакантних посад. Так, склад Вищої ради прокуратури формується наступним чином: Генеральний прокурор, голова Вищої ради магістратури, міністр юстиції, двоє прокурорів з числа прокурорів Генеральної прокуратури, троє – з числа територіальних та спеціалізованих прокуратур та чотири члени обираються парламентом з числа штатних викладачів права більшістю голосів обраних депутатів.

Цікавим видається і досвід призначення Генерального прокурора Іспанії. Так, Генеральний прокурор країни призначається Королем за пропозицією Уряду з урахуванням думки Генеральної ради судової влади та попередньої оцінки кандидатур відповідним комітетом Конгресу депутатів. Відповідно Генеральна рада судової влади Іспанії складається з голови Верховного суду і 20 членів, призначених Королем терміном на 5 років, з яким 12 призначаються з числа суддів і магістратів, 4 за пропозицією Конгресу та 4 за пропозицією Сенату. Усі вони мають бути адвокатами та іншими юристами визнаної компетенції.

У балтійських країнах сформувався дещо інший підхід до відбору прокурорів. Так, наприклад, у Литовській Республіці Генеральний прокурор утворює Виборчу Раду кандидатів, яка формується для відбору кандидатів на посади прокурорів, Екзаменаційну Раду кандидатів, яка формується з метою оцінювання професійних кваліфікацій кандидатів, Раду з питань прокурорської етики, яка займається вивченням та оцінюванням порушень Кодексу етики прокурорів, та Оцінювальну Раду з метою оцінювання виконання прокурорських обов’язків. Особовий склад таких дорадчих органів формується з числа внутрішніх працівників, а саме прокурорів. У Литовській Республіці схожа система відбору прокурорських кадрів: Генеральний прокурор створює раду, до складу якої входять старші прокурори департаментів Генеральної прокуратури і судових округів, адміністративний директор прокуратури, а також можуть бути включені інші прокурори і керівники державних установ, що знаходяться під наглядом прокуратур. Відповідна Рада ділиться на комісії: атестаційну та кваліфікаційну. Усіх старших та нижчестоящих прокурорів призначає Генеральний прокурор з урахуванням висновків атестаційної комісії.

Звертає на себе увагу і практика призначення прокурорів в інших державах світу. Так, в Китайській Народні Республіці особи, які вперше призначаються на посади прокурора або помічника прокурора, повинні відбиратися після складання іспиту та суворої оцінки виключно прокурорської комісії, з числа осіб, які найбільше підходять для зайняття такої посади та відповідно до стандарту, що вимагає наявності як здібностей, так і політичної репутації. Обов’язковою умовою для відбору як членів прокурорської комісії, так і самих прокурорів є законодавчо закріплена вимога досвіду практичної роботи лише в правоохоронних органах.

В Республіці Вірменія прокурорів Генеральної прокуратури, прокурорів, які працюють у складі управлінь і відділів Генеральної прокуратури, прокурорів міста Єревану, муніципалітетів, областей і військових гарнізонів призначає Генеральний Прокурор з числа осіб, які включені до списку службового просування по службі. Список просування по службі прокурорів складається один раз в рік за результатами відкритого конкурсу, який зазвичай проводиться в січні місяці кожного року атестаційною комісією, яка утворюється при Генеральному прокуророві. За дорученням Генерального прокурора протягом року може проводитися додаткова перевірка кандидатів. Атестаційна комісія складається також виключно з прокурорів різного рівня!

У Таїланді призначенням, зміщенням, переміщенням прокурорів та застосуванням до них заходів дисциплінарного впливу займається теж прокурорська комісія, яка складається з 15 членів, зокрема, голова комісії і шість ї членів обираються безпосередньо прокурорами, два члени – Сенатом, один – Урядом, а Генпрокурор і чотири його заступники є членами комісії за посадами.

В’єтнамським законодавством передбачається, що Народна прокуратура засновує екзаменаційно-оціночну комісію для державних прокурорів і помічників прокурорів, які призначаються на посаду вперше. Посаду голови такої комісії займає головний прокурор, загальна кількість членів комісії від 5 до 9 осіб теж з числа прокурорських кадрів.

Таким чином, навіть звертаючись до світової практики різних країн, країн різних правових систем, можна чітко прослідкувати, що ніяких громадських активістів, журналістів, а тим більше акторів (нехай ці представники мене вибачать) в числі осіб, які займаються професійним кадровим відбором правоохоронців, немає. Тобто, кадрову політику проводять люди, які мають досвід роботи в правоохоронній сфері, мають профільну освіту та переважно є діючими працівниками прокуратур. Тому, тотальне зомбування суспільства, що ми, начебто, таким шляхом наслідуємо європейську практику, не знайшло свого реального підтвердження, а тому в мене виникає нагальне питання: яку ж таку «практику» ми наслідуємо, чого ж прагнуть досягти в майбутньому наші «реформатори»?

Замість післямови:

436346Генеральний прокурор Юрій Луценко підписав наказ про призначення керівника Генеральної інспекції ГПУ, - повідомляє сайт відомства.

Генпрокурор розповів, що за результатами конкурсу, після проходження тестів та співбесід йому було рекомендовано комісією з добору кандидатів до Генеральної інспекції Генеральної прокуратури України для призначення на посаду керівника Генеральної інспекції Володимира Уварова, який має понад 20-річний стаж роботи в органах внутрішніх справ, а в останні роки займався науковою та викладацькою діяльністю.

Також він зазначив, що вже до кінця грудня має бути сформовано повний склад Генеральної інспекції. «88 працівників Генеральної інспекції мають з 1 січня розпочати те, що від нас очікує дуже давно суспільство – це рішучий наступ», - сказав він.

Юрій Луценко нагадав, що Генінспекція ГПУ створюється за зразком США, а його радник, колишній Федеральний прокурор і помічник Генерального прокурора США Богдан Витвицький брав участь у процесі конкурсного відбору і у створенні з нуля нового підрозділу ГПУ.

13260089_1013484595354637_523691465419455425_n
Олена Мельник Редактор, юрист, Резонанс