15 квітень 2024, Понеділок, 09:41

Про «відкритість та прозорість» при формуванні Ради громадського контролю при ДБР

24 Вересня 2020г.
Снимок экрана 2020 09 24 в 16.30.46

Олег Шрам

Завданням цієї Ради при ДБР є забезпечення прозорості та цивільного контролю за діяльністю Бюро. Щоб стати членом Ради кандидат повинен відповідати більш високим вимогами, ніж, наприклад, кандидат на пост Президента, Прем’єр-Міністра чи члена Уряд, народного депутата.

Дивно, але так вирішив Президент, який 5 лютого за пропозицією т.в.о. директора ДБР Ірини Венедіктової затвердив саме такі вимоги до кандидатів.

Проведення конкурсу з формування Ради здійснює Комісія, до складу якої включаються особи, які мають вищу юридичну освіту, високі професійні і моральні якості, суспільний авторитет, не є членами політичних партій.

Сам конкурс проходить у декілька етапів: прийом документів, інтернет-голосування за кандидатів, написання есе та проведення співбесіди із 30 кандидатами, які набрали найбільше голосів на етапі інтернет-голосування.

Що ж відбувається з цим конкурсом?

2 вересня ДБР повідомило, що відповідно до наказу від 31 серпня 2020 року № 450, до складу Комісії входять: Пехньо Василь, Бутусов Юрій, Козаченко Тетяна, Вереша Роман та Циганков Андрій.

Після цього оголошення зі складу комісії вийшло троє із вказаних осіб: В. Пехньо, Ю. Бутусов та Т. Козаченко.

Проте, 14, 17 та 23 вересня ДБР на своєму Ютуб-каналі продемонструвало засідання цієї комісії і, як виявилося, у її складі знову 5 членів.

На першому засіданні комісії були обрані її голова та секретар

На другом - в порядок денний включено більше 10 питань (проте трансляція засідання перервалася на 3.32 хв.

На третьому - розглянуто одне питання: внесення змін до оголошення про проведення конкурсу

.

Що цікаво.

1. До теперішнього часу ДБР не опублікувало жодної інформації про те, коли та в якому складі затверджена ця комісія після виходу з її складу В. Пехньо, Ю. Бутусов та Т. Козаченко.

2. Так само, не відомо та на сайті ДБР відсутня будь-яка інформація про те, яким чином та за якою процедурою відбулося її доукомплектування.

3. На цей час на сайті ДБР не знайти жодного рішення чи протоколу засідання цієї комісії, хоча, як вказано вище, вже проведено щонайменше три засідання, на яких розглянуто загалом близько 15 питань порядку денного.

Таким чином, встановлені Законом та затверджені Президентом вимоги щодо відкритості та прозорості цього конкурсу, м’яко кажучи, під великим питанням.

Не менш насторожує і відсутність реакції з цих питань самих членів конкурсної комісії.

«ЗОЛОТИЙ ФОНД» ВЕНЕДІКТОВОЇ (ДОКУМЕНТИ)

Наступне, але не менш важливе.

Ні ДБР, ні конкурсна комісія до сьогодні не пояснили суспільству та допущеним ще в травні до участі конкурсі 85 кандидатам, чому та на якій правовій підставі припинено попередній конкурс та розпочато новий!

Нагадаю, проведення конкурсу з формування складу Ради було розпочато в лютому, а до 10 травня тривав етап прийому документів.

Далі, в травні, до участі у конкурсі було допущено близько 85 кандидатів, а 1-2 червня проведено інтернет-голосування.

11 червня комісією ухвалено рішення про проведення повторного інтернет-голосування, а 3 липня - провести таке голосування з використання системи електронної ідентифікації ID.Gov.ua.

19 серпня ДБР оголосило про доукомплектування складу комісії двома членами (оскільки 4 червня зі складу комісії вийшов Р. Маселко, а 11 серпня – В. Сущенко), а 2 вересня оголошений її оновлений склад (зазначений на початку). І все.

Важливо, що діючий Порядок формування Ради взагалі не передбачає такої можливості.

У зв’язку з цим, є декілька запитань до ДБР та конкурсної комісії с формування складу Ради громадського контролю при ДБР:

- чи можна назвати такі маніпуляції з етапами конкурсну процедурою, яка відповідає встановленому Президентом України порядку проведення конкурсу?

- хто може гарантувати що і цей «новий» конкурс не закінчиться на півдорозі та не буде розпочатий новий?

- коли, ким та на якій все ж таки підставі прийнято рішення про завершення попереднього та початок нового конкурсу?

І наостанок щодо можливих мотивів рішення про проведення нового конкурсу, а не завершення раніше розпочатого.

На моє переконання цьому є лише одне пояснення: відсутність серед вже допущених до участі кандидатів тих осіб, кого б ДБР бажало бачити переможцями.

Недаремно ж конкурсна процедура прописана таким чином, що членів Ради, які будуть здійснювати контроль за діяльністю ДБР, обирає саме ДБР через призначених членів конкурсної комісії, а не безпосередньо громадяни України (шляхом рейтингового-інтернет-голосування), яких члени Ради представляють в її складі і від імені та в інтересах яких здійснюють свої повноваження.

Оцінюючи ситуацію, не варто забувати про те, що саме ДБР не забезпечило необхідні умови проведення інтернет-голосування, яке відбулося 1-2 червня, що саме ДБР здійснювало втручання в хід та результати вказаного голосування, про що представники ДБР прямо заявили на засідання конкурсної комісії 4 липня, що такі протиправні дії стали підставою для реєстрації відповідного кримінального провадження за ст. 361 КК України, досудове розслідування якого триває, та звернення до суду із відповідним позовом.

Хотів би помилятися, але схоже нас чекає ще багато цікавих подій та новин щодо цього «прозорого та відкритого» конкурсу.

Читайте Резонанс у Facebook та підписуйтесь на наш канал у Telegram.

ІМІТАЦІЯ

89823080 4034293579945875 8967205416928804864 O
Олег Шрам Адвокат, ексрадник директора Державного бюро розслідувань, голова правління ГО «Рада громадського контролю»,