14 квітень 2024, Неділя, 03:17

Житлова корупція або де зникають армійські гроші

4 Липня 2018г.
31522751 974010326101558 5058887553411961100 N

Корупція і армія - вибухово-небезпечна комбінація. Особливо - в умовах воєнного часу. Це те, що робить будь-яку країну вразливою і слабкою. Ті ж, хто «заробляє» на війні, прикриваючись захистом національних інтересів, є банальними злочинцями, хоч і з генеральськими погонами.

Так, 22 червня 2018 р Рахункова палата затвердила Звіт про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів, виділених Міністерству оборони України на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України. Виявилось, що бюджетні гроші загадковим чином «зникли» в міністерських лабіринтах.

Всього аудит ідентифікував понад 600 млн грн непродуктивного, нерезультативного і марнотратного використання бюджетних коштів на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців ЗСУ. А це - 50% використаних у 2016-2017 роках асигнувань.

Із запланованих до здачі 2200 квартир МО, фактично, отримало лише 1083. У той же час з держбюджету на оплату найму житла військовослужбовцям витрачено понад 670 млн грн.

Що ж, тут доречніше замінити слова «непродуктивне, нерезультативне і марнотратне використання коштів» на «корупцію» і «шахрайство» по-українськи.

У наших рядових військових крадуть не просто гроші, яких і так ні на що не вистачає, у них крадуть віру в справедливість. Вочевидь, це не остання причина, чому вони розривають контракти з МО. Зауважу, в деяких бригадах зафіксовано 50% неукомплектованого особового складу!

Аудит, зокрема, встановив, що через прийняття керівництвом МО непослідовних і несистемних рішень державні мільйони розпорошувалися між об'єктами власного будівництва і реконструкції житла, придбанням житла на вторинному ринку, а також на умовах пайової участі. Це привело, в першому випадку, до зростання вартості незавершеного житлового будівництва на 650 млн грн, а в другому - до втрати сотень млн грн через придбання житла на вторинному ринку за недостовірними актами прийому-передачі помешкання.

Показово, що керівництво Міноборони не забезпечило належного реагування на рекомендації Рахункової палати за результатами попереднього контрольного заходу. Ніхто і пальцем не повів, аби усунути причини допущених порушень, які набули системного характеру.

І звісно, як у нас зазвичай відбувається, посадові особи, які допустили зловживання при витрачанні бюджетних коштів в попередні роки, до відповідальності не притягнуті! Ніхто. Ось вам приклад корпоративної солідарності: ви собі розслідуйте, а ми «своїх» не чіпаємо. Звісно, ніхто не хоче руйнувати налагоджену систему, яка так послідовно, і не перший рік збагачує високо достойних генералів.

У той же час, на сьогоднішній день немає належної координації між Міноборони, Мінекономрозвитку та Мінфіном. У зв’язку з цим не досягнуто мети Комплексної програми забезпечення житлом військовослужбовців, осіб рядового і керівного складу, посадових осіб митної служби, МВС і членів їхніх сімей, затвердженої ще в 1999 р.

Завдання, серед яких - збільшення обсягу будівництва житла за рахунок не заборонених законодавством джерел фінансування, не виконані. 45 тис військовослужбовців ЗСУ, які перебували на квартирному обліку станом на 01.01.2010 р, до сих пір житла не отримали.

Не краща ситуація з помешканням для кадрових військовослужбовців. На будівництво 184 гуртожитків для контрактників виділили близько 2,6 млрд грн. Однак поки що всі ці «наполеонівські» плани Міноборони втілюються лише на словах. З огляду на згадану суму, є всі побоювання вважати, що і на неї знайдуться чиновники в погонах, які використовують вже перевірені схеми з «непродуктивного» використання бюджетних коштів.

Я уже не кажу про виділення житла чорнобильцям, ліквідаторам, афганцям. Тут навіть складно підрахувати, скільки «непродуктивного» використання державних грошей за всі роки незалежності України відбулось, і хто на цього «заробив» свій капітал.

Хоч йдеться про категорії людей, які також ризикували своїм життям заради цієї країни, хто віддав своє здоров’я заради миру і безпеки наших дітей. І ці люди досі не отримали від своєї держави елементарного - справедливої компенсації.

Переконаний, що порушення, які зафіксовані у звіті Рахункової палати – не просто цифри і папірці. Це скандальні факти злочину. Тому особи, причетні до їх вчинення, повинні бути відсторонені від виконання службових обов'язків на час розслідування.

І це, зокрема, має бути предметом діяльності Тимчасової слідчої комісії, яка створена у ВР для розслідування зловживань у Міноборони.

Не можна на все це закрити очі і вдавати, що все гаразд. Бо – не гаразд. І давно не гаразд. Якщо є факти порушення закону, має бути невідворотнє покарання. Лише так ми, як демократична та європейська держава, зможемо рухатись вперед. В іншому випадку – нічим не відрізнятимемось від ординської Росії з її «розумінням» закону і справедливості.

ЯКИЙ ТЕПЛОВІЗОР ПОТРІБЕН МАТІОСУ, ЩОБ РОЗГЛЕДІТИ КОРУПЦІЮ У ЖИТЛОВОМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ВОЄННИХ

61937640 1114442378764033 8661034197877522432 N
Володимир Пилипенко Представник України у Венеціанській комісії (2013-2017 рр), народний депутат України VI-VII скликань, директор Українського центру суспільно-правових досліджень.