13 квітень 2024, Субота, 08:14

Адвокатський зашквар оновленого НАЗК

29 Квітня 2020г.
НАЗК

"Абсолютно неприпустимою відповіддю для державної установи" та "фактичною дискримінацією" назвав адвокат, партнер АО "Barristers" Андрій Левковець заяви НАЗК щодо адвокатів.

Про це правник сказав у коментарі Резонансу 29 квітня.

Національне агентство з питань запобігання корупції закликало адвокатів "не соромитися свого статусу та не приховувати його", а також "уважніше читати положення чинного законодавства та дотримуватися правил адвокатської етики".

- Кожному професійному адвокату відомо, що Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» прямо заборонено подавати адвокатські запити про надання роз’яснень положень законодавства. Чому? Бо надання правової інформації, консультацій і роз’яснень з правових питань є видом саме адвокатської діяльності, а підвищення професійного рівня – обов’язком адвоката, - йдеться у повідомленні НАЗК. -  Втім, деякі представники адвокатської спільноти проявляють винахідливість та намагаючись обійти положення Закону, відповідно до якого вони мають діяти, направляють до НАЗК звернення: від свого імені (як фізичні особи); від імені, начебто, їхніх клієнтів; від імені юридичних осіб. Не нехтують адвокати також іншими зловживаннями: формулюють питання для надання роз’яснень під конкретного клієнта; надсилають декілька ідентичних запитів (певно, маючи надію якось таки отримати «потрібну» відповідь); правовою підставою для звернення про надання роз’яснень положень законодавства зазначають одночасно Закони України «Про звернення громадян», «Про доступ до публічної інформації», ба навіть «Про безоплатну правову допомогу»; надсилають адвокатський запит із проханням підтвердити чи спростувати факти. При цьому так чинять працівники як невеликих юридичних компаній (наприклад, Bargen, Credence Partners LAW FIRM), так і номінантів рейтингу «ТОП-50 провідних юридичних фірм України» – Василь Кісіль і Партнери, Avellum.

У НАЗК нагадали, що "повноваження щодо надання роз’яснень з питань застосування Закону України «Про запобігання корупції» та прийнятих на його виконання нормативно-правових актів НАЗК реалізує шляхом надання роз’яснень, які мають рекомендаційний характер, призначені для необмеженого кола осіб та оприлюднюються на офіційному сайті, в телеграм-каналі та фейсбук-сторінці НАЗК". Відтак там вважають, що "дія Закону України «Про звернення громадян» на порядок розгляду заяв громадян, встановлений Законом України «Про запобігання корупції», не поширюється".

У доданих документах Антикорупційне агентство виклало звернення голови адвокатського об’єднання "Кріденс Партнерс" Ігоря Степанова, який останні два роки керував департаментом перевірки декларацій та моніторингу способу життя НАЗК.

- Декларанти потребують зрозумілих і однозначних відповідей - що і як декларувати. У своєму телеграм-каналі та онлайн курсі #ДекларуйДоброЧесно! я продовжую допомагати безшкоштовно всім, хто не розуміє де шукати і що це значить, - сказав у коментарі Резонансу Ігор Степанов.

Він також зауважив, що як адвокат він береться "тільки за складні і цікаві кейси" і це "не подобається новим очільникам, вони нервують і дають можливість ємоціям брати гору".

- Намагання НАЗК видати звернення громадянина, який є адвокатом, за прихований адвокатский запит свідчить про дріб'язковість міслення та відсутність розуміння елементарних інструментів роботи адвоката. Якщо адвокат і буде таке робити, то не для того, щоб продати роз'яснення НАЗК клієнту за гроші, а для того, щоб отримати позицію органу, зрозуміти її і використовувати в інтересах клієнта, - акцентував правник, який також очолює ГО «Центр правового захисту та правової освіти». -

За словами Степанова, найгірше у цій ситуації є те, що "НАЗК показало неготовність працювати відкрито і чесно. Натомість вони дають на відкуп своїм емоціям персональні данні, що знищує підвалини інституту викривача, а також електронного декларування".