15 квітень 2024, Понеділок, 14:31

Закон і зброя в Україні – мрії чи реальність

20 Січня 2020г.
Зброя

Євгенія Сливко, для Цензор.НЕТ

Україна станом на 2020 рік залишається єдиною державою в Європі, яка не має власного Закону, який би регулював обіг цивільної вогнепальної зброї.

Відсутність правових норм не виключає того факту, що майже кожен другий українець хотів би мати у власності гвинтівку чи пістолет.

На так званому чорному ринку існують навіть приблизні ціни на такі види зброї:

- граната — від 500 грн.,

- пістолет типу ПМ — від $500,

- Калашніков — $1000.

У МВС заспокоюють: кажуть, на руках в українців легально всього 1,3 млн одиниць вогнепальної зброї.

При цьому, випадків її використання мало, і зрештою, показник злочинів з використанням зброї не перевищує 0,00006%

"Різноманіття зброї і попит, який представлено на українському ринку зброї, справляє враження на будь-яку людину. Звичайно, вся вона зазначається як мисливська. Проте, якщо говорити чесно, то жодна особа не буде полювати з використанням військових пістолетів-кулеметів, це ж очевидно. Втім, Міністерство внутрішніх справ каже, що вся ця зброя використовується виключно з метою полювання", - пояснює ветеран російсько-української війни Олександр, позивний Дредд.

У 2015 році електронна петиція набрала 25000 голосів за Закон про зброю.

Тоді Порошенко сказав, що вільне носіння зброї підтримують 11% українців.

За його словами, близько 5 мільйонів громадян володіють зброєю і хочуть Закону. Тобто, 5 млн електорату, чиї інтереси не були захищені у подальшому, 5 млн законослухняних громадян, які були вдячні за те, що їхні права захищені. Але дотепер це питання перебуває у повітрі, - каже Дредд.

Роль МВС у збройній канонаді

Задуматися про вогнепалку народні депутати наважилися… і зареєстрували наприкінці 2019 року у Верховній Раді проєкт закону №1222-1"Про обіг зброї".

Ініціативу внесли в Раду народні депутати від фракції "Слуга народу".

Згідно з пояснювальною запискою, на сьогоднішній день питання обігу зброї регулюється лише підзаконними актами, деякі з яких вже втратили актуальність.

Новий документ має регулювати відносини, що виникають під час обігу в Україні вогнепальної, холодної, пневматичної зброї, боєприпасів, а також схожих зі зброєю та боєприпасами виробів, та визначає їхній правовий режим власності, права та обов’язки осіб, що ними володіють, встановлює вимоги до вироблення, набуття, використання та відчуження, а також регулює інші суспільні відносини, пов’язані з обігом зброї.

Чимала частина цих регулюючих функцій належить саме Міністерству внутрішніх справ:

"Наприклад, щоб отримати дозвіл на придбання зброї, слід буде звернутися саме до Нацполіції, зареєструвати придбане - також там.

А якщо поліцейський протягом двох років не зможе потрапити в приміщення і перевірити умови зберігання зброї, за порушення випишуть штраф від 1 700 до 3 400 грн., який треба буде сплатити протягом місяця", - говорить Олександр.

За наявності дозволу на володіння зброєю особа має право придбати зброю без обмеження її кількості. Кожен випадок придбання зброї особою, яка має дозвіл на володіння зброєю, потребує внесення до спеціального Реєстру. Дозвіл на володіння зброєю видається строком на п’ять років з можливістю подальшого продовження строку його дії. Передбачені також підстави відмови у видачі дозволу на володіння зброєю і припинення строку його дії.

ЗБРОЯ, КАРА І ЗАКОН

Самі ж депутати кажуть: ухвалення цього законопроєкту дозволить вирішити проблему, що існує тривалий час, щодо правового невизначення на законодавчому рівні порядку обігу зброї, зокрема, щодо виробництва зброї, торгівлі зброєю, продажу, передачі, придбання, колекціонування, експонування, обліку, зберігання, носіння, перевезення, транспортування, використання, вилучення, знищення, ввезення зброї до України та вивезення зброї з України.

Закон для всіх?

Законопроєкт поділяє обіг зброї на цивільний та спеціальний.

У цивільному обігу буде зброя, яка належить фізичним та юридичним особам, яким, згідно із законодавством та видом діяльності, дозволено використовувати зброю.

У спеціальному ж обігу перебуватиме зброя юридичних осіб, якщо інформація про неї віднесена до державної таємниці, а також зброя, прийнята на озброєння Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних та розвідувальних органів, органів спеціального призначення з правоохоронними функціями, Національного банку України, інших державних органів, яким відповідно до законодавства дозволено користуватися зброєю.

Законопроєктом також запропоновано поділ зброї залежно від її технічних характеристик на категорії А, Б, В, Г:

До категорії А належить, зокрема, автоматична та інша зброя і боєприпаси, заборонені у цивільному обігу.

До категорії Б належить короткоствольна зброя довжиною менше 800 мм, набуття у власність якої дозволено лише в конкретних випадках, прямо зазначених в законі (зокрема, для спортсменів з видів спорту, визнаних в Україні, правила змагань яких передбачають використання вогнепальної зброї).

До категорії В, зокрема, належить довгоствольна нарізна, гладкоствольна та комбінована вогнепальна зброя, а також гладкоствольна короткоствольна (травматична) зброя, яка дозволена для набуття у власність фізичним та юридичним особам для використання у цивільному обігу.

До категорії Г належить холодна зброя.

Крім того, проєктом визначається категорія конструктивно схожих зі зброєю виробів, які не належать до зброї, але обіг яких потребує посиленого державного контролю.

До них належать пістолети і револьвери газові, пристрої для подачі звукових або світлових сигналів.

Разом з тим, законодавці хочуть створити Єдиний державний реєстр зброї, в якому систематизується інформація про кожну одиницю зброї та її обіг протягом всього життєвого циклу - від виробництва до знищення або утилізації.

Проєктом акта встановлюються умови, за яких фізичні та юридичні особи мають право набувати у власність зброю, яка перебуває в цивільному обігу.

Наприклад, набути у власність зброю категорії В має право фізична особа, яка досягла 21-річного віку, не має медичних протипоказань та пройшла повний курс з вивчення матеріальної частини зброї, правил поводження з нею та її застосування. Для набуття у власність короткоствольної гладкоствольної (травматичної) зброї фізична особа повинна досягти 25-річного віку.

При цьому, дозвіл на володіння зброєю є єдиним та видається не на одиницю зброї конкретного виду або марки, а на всю категорію. Щось подібне до права на володіння автомобілем, але є один суттєвий момент:

Законопроєктом дозволяється носити зброю тільки в конкретних випадках, пов’язаних із полюванням у мисливських угіддях, заняттям стрільбою на спортивних заходах у межах стрілецьких тирів та стрільбищ.

І це чи не найголовніше, що слід засвоїти у поданому законотворчому проєкті і визначає він те, що до ковбойської кобури на ременях нам далеко.

ПРАВО НА ЗБРОЮ ЗМЕНШИТЬ ЗЛОЧИННІСТЬ, — МИКОЛА ГОЛОМША

Такий варіант Закону розширить повноваження МВС на мисливство і на тири.

У всіх інших місцях зброя у кишені робить вас злочинцем, як і раніше.

За відкрите носіння або транспортування зброї, а також за її демонстрацію в громадських місцях громадянину загрожуватиме штраф від 3 400 до 6 800 грн, з позбавленням права володіти зброєю на термін до трьох років.

Також під кримінальну відповідальність можна буде потрапити через неповідомлення в Нацполіцію про зміну свого місця проживання або місця зберігання зброї та боєприпасів - штраф від 3 400 до 5 100 грн.

Зберігати зброю потрібно буде в сейфах вагою не менше 30 кг. В іншому випадку, сейф наглухо повинен бути пригвинчений до стіни або підлоги, щоб його не могли вкрасти. Якщо у власності буде більше п'яти одиниць зброї, місце зберігання повинно бути обладнане сигналізацією.

Словом, навіть професійному спортсмену за таких обставин слід було б задуматися про своє покликання.

Умови реєстрації, зберігання та використання зброї стануть майже галактично недоступними.

"Звичайно, зброя ніколи не була дешевим чи легковажним задоволенням, проте запропонований проєкт Закону викликає ще більше запитань, ніж відсутність нормативної бази у цій галузі.

Яким має бути тир, в який міг би приходити спортсмен на тренування, і що робити у випадку, якщо по дорозі на тренування у його портфелі поліцейський побачив зброю, - документ не відповідає", - говорить Дредд.

Як бути з мисливцями і мисливською зброєю в країні, де фактично не існує обладнаних і спеціалізованих угідь для полювання, законопроєкт також мовчить.

Ймовірно, проєкт Закону підлягатиме численним поправкам і у майбутньому ми матимемо можливість отримати оновлені права на вогнепальну зброю, але це лише припущення, як і те, що відведена роль МВС у запропонованому проєкті невипадкова.

ЗБРОЯ БЕЗ ЗАКОНУ