26 квітень 2024, П'ятниця, 00:29

Чому в Україні вже зараз потрібно посилювати відповідальність за службову недбалість

10 Лютого 2021г.
изображение 2021 02 10 163906

Григорій Мамка

Події останніх років, пов’язані з масштабними пожежами, схоже, нинішню владу так нічому і не навчили. Згадаймо Одесу, де лише за 2019 рік стались три гучні пожежі: у обласному медцентрі психіатричного здоров’я загинули 8 людей, далі вогонь забрав життя 9 людей під час пожежі в готелі "Токіо Стар" і в тому ж році сталась ще одна гучна пожежа - 16 осіб загинули внаслідок загоряння в Одеському економічному коледжі на Троїцькій. Колишній очільник ДСНС Одещини Віктор Федорчак, якого підозрювали у неналежній організації нагляду за пожежною безпекою, що призвела до масштабних пожеж, після всіх цих подій був відправлений під домашній арешт.

Але гучними пожежами, спричиненими службовою недбалістю, Одеса прогриміла значно раніше. Всі пам’ятають смертельну пожежу у дитячому таборі «Вікторія» у 2017 році, яка сталась, коли Віктор Федорчак вже був при посаді.

Той самий рік запам’ятався і вибухами на військових складах в Калинівці на Вінниччині: суд тоді оштрафував майора за «недбале ставлення до служби» на трохи більше ніж 2400 гривень. Дякувати Богу, обійшлось без жертв, але в масштабах заподіяної шкоди сума штрафу виглядає мізерною.

Ці та інші випадки, які час від часу трапляються в країні, свідчать про зростання кількості злочинів у сфері службової недбалості і безкарність тих, хто їх спричинює. Тож, щодо цих проблем вже зараз необхідно приймати рішення.

Початок цього року ознаменувався кількома не менш гучними пожежами. Знову в центрі уваги опинилась Одеса, де горів готель (2 загиблих) та Харків, де сталась пожежа у нелегальному будинку для літніх людей (15 загиблих). Пожежі в обох випадках були спричинені неналежним виконанням службовими особами своїх обов'язків.

З огляду на всі події, ініційовано законопроект 4634 про внесення змін до статті 367 ККУ щодо посилення відповідальності за службову недбалість, якщо вона спричинила загибель людини.

Поясню, навіщо потрібні зміни до статті. У 2014 році набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної антикорупційної політики у зв’язку з виконанням Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України» яким, серед інших змін, було викладено у новій редакції пункти 3 і 4 примітки до статті 364 Кримінального кодексу України.

Так була зруйнована кваліфікація злочинів у сфері службової діяльності. Кваліфікуючою ознакою, зокрема, ст. 367 КК України стали істотна шкода та тяжкі наслідки.

У старій редакції тяжкі наслідки поділялись на такі, які полягають у завданні матеріальних збитків, і такі, які не полягають у завданні матеріальних збитків. У чинній редакції мова йде лише про матеріальні збитки.

Виходить, що кримінальна відповідальність за службову недбалість, (стаття 367 КК України) може застосовуватись лише у разі завдання матеріальних збитків.

Якщо ж обставини призвели до смерті людини, їх доведеться кваліфікувати за іншою статтею КК України.

Тож, законопроектом 4634 пропонується доповнити статтю 367 КК України новою частиною 3, яка унормовує кримінальне законодавство та передбачає, що у разі службової недбалості, яка спричинила смерть людини, має слідувати покарання у вигляді позбавлення волі на строк від 5 до 10 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з обов’язковим штрафом від двох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 34 тис. грн до 85 тис. грн) або без такого.

Зазначу, що одного посилення відповідальності замало, аби убезпечити громадян від наслідків службової недбалості.

Потрібно налагоджувати систему цивільного захисту, систему контролю, адже на практиці відповідальних з боку держави після таких випадків знайти дуже тяжко.

Після реєстрації ініційованого мною законопроекту 4634 в країні стались ще кілька гучних пожеж. Зокрема, події щодо підпалу «Епіцентру» у Первомайську та пожежу у інфекційній лікарні Запоріжжя у корпусі з хворими на COVID-19 ми з колегами-депутатами, керівництвом ДСНС та ДАБІ обговорювали на спільному засіданні Комітету з питань правоохоронної діяльності та Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Але на більшість запитань члени Комітетів, інші учасники засідання та суспільство відповідей поки не отримало.

СТАЛИ ВІДОМІ НОВІ ПОДРОБИЦІ ПОЖЕЖІ В ОДЕСІ, ДЕ ЗАГИНУЛО 16 ОСІБ (ДОКУМЕНТ)

Читайте Резонанс в Facebook и подписывайтесь на наш канал в Telegram

мамка
Григорій Мамка Народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності, доктор юридичних наук