» Реформування сфери публічних закупівель заходить у глухий кут

03 липень 2022, Неділя, 13:58

Реформування сфери публічних закупівель заходить у глухий кут

27 Липня 2018г.
0
thumb.php

Від часу прийняття Закону України "Про публічні закупівлі" портал prozorro.gov.ua є відкритим ресурсом, який пропонує доступ до всієї інформації з центральної бази даних про електронні тендерні торги, що були оголошені з 31 липня 2016 року. 

За період майже 2-х річної діяльності переважна більшість постачальників різних товарів та послуг нашої країни спробувала на собі всі переваги та недоліки проведення публічних та допорогових закупівель через електронну систему.

25 липня 2018 року відбувся черговий бізнес-сніданок ProZorro з постачальниками. Під час цього заходу Василь Задворний, генеральний директор ДП «ПРОЗОРРО» озвучив невтішні статистичні цифри щодо середнього показника конкуренції при проведенні публічних закупівель. Цей показник станом на ранок 25 липня 2018 року становить 2,33-2,35. Для того, щоб відбулась закупівля, потрібно мінімум 2 учасники, то цілком вірогідно, що з цього показника в 2,35 учасників двоє є представниками різних фірм, які між собою співпрацюють неофіційно, то реальний показник конкуренції складає лише 0,35 учасника на 1 закупівлю. В розвинених європейських країнах цей показник подекуди сягає 5 і навіть 8 учасників в середньому на одну закупівлю. Це говорить про те, що система є вкрай недосконалою і довіра до неї постійно падає в зв’язку з тим, що вона не виконує свої основні функції запобіжника корупційним діям, зловживанням, а також не є гарантією чесних, прозорих торгів.

21 грудня 2017 року до Закону України “Про публічні закупівлі” було внесено зміни, якими закон було доповнено новою статтею 7-1, яка наділяє повноваженнями здійснення моніторингу закупівель деякі фінансові органи, зоокрема Державну аудиторську службу України та її територіальні підрозділи. Також в положення адміністративного законодавства було внесено зміни і компетенція складати протоколи згідно ст. 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка регламентує відповідальність посадових осіб за порушення в сфері публічних закупівель, була передана від Антимонопольного комітету України до Державної аудиторської служби України. Деякі постачальники з надією чекали і чекають початку практичної реалізації нововведених положень законодавства, але час іде, а ніяких змін впродовж 7 місяців дії нововведень не відбувається, окрім як проведення декількох заходів і круглих столів на рівні Державної аудиторської служби України спільно з іншими органами та організаціями. 

Майже всі замовники, свідомо або за відсутності кваліфікованих кадрів, подають в систему тендерну документацію, яка не витримує ніякої критики. Відсутність єдиного підходу породжує свавілля в написанні, а також внаслідок відсутності відповідальності посадових осіб замовника та членів тендерного комітету, які мають відношення до процедури проведення закупівлі, свавілля в застосуванні норм закону та положень тендерної документації.

Так в чому ж все таки справа? 

А справа, виявляється, в небажанні Державної аудиторської служби України діяти швидко в цьому напрямку. Електронний кабінет в системі електронних торгів досі не створено, достатньої кількості внутрішніх документів для повноцінного застосування ст. 164-14 КУпАП не розроблено та не введено в дію, оскільки подані звернення на вчинення порушень з боку певних замовників, повернулись з відповідями приблизно наведених вище формулювань.

Співпадіння? Не думаю.

Як стало відомо з відкритих джерел, детективи НАБУ за процесуального керівництва САП ведуть кримінальне провадження щодо подання головою Державної аудиторської служби України Лідією Гавриловою завідомо неправдивих даних у деклараціях за 2015 та 2016 роки, а також незаконному набутті активів у розмірі 9,92 млн грн.

Кримінальне провадження щодо Гаврилової внесене до ЄРДР 4 січня 2017 року за статтями «Декларування недостовірної інформації» та «Незаконне збагачення». Чиновниці загрожує від 5 до 10 років позбавлення волі.

Гаврилова, за версією слідства, протягом 2015-2016 років отримала активів на 9,92 млн грн, законність підстав набуття яких не підкріплюються доказами, зібраними детективами НАБУ.

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД МІСТА КИЄВА ВИЗНАЧИВ ПІДСУДНІСТЬ СПРАВИ ГОЛОВИ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ

Голова Державної аудиторської служби України Лідія Гаврилова працює на своїй посаді до цього часу. Але, на жаль, посадити її на гачок внаслідок кримінальних переслідувань, вдалось. І хто знає, чи не виконує вона часом чиюсь вказівку щодо саботування моніторингу державних закупівель? Не відомо…

Скоро наближається виборчий процес. Всі кинулись займатись передвиборчими агітаційними процесами, про народ, долею якого і так не сильно переймались, забули взагалі. Президентський законопроект лежить без розгляду у ВРУ щодо внесення змін в публічні закупівлі. І, як свідчить практика, лежати там йому до кращих часів ще довго. Тому, реальних сподівань на покращення в цьому сегменті найближчим часом, нажаль, немає.

27654461_1640398096037021_1358184568108154022_n
Олександр Шатній Заступник голови Української Гільдії Активістів, юрист АО "Barristers"