25 квітень 2024, Четвер, 06:50

Реформа СБУ. Не складна справа, але важка історія…

29 Травня 2020г.
N 7629 71682784

Василь Вовк

На початку червня 2020 року відбудеться засідання робочої групи, створеної Комітетом Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, щодо розгляду напрацювань основного відомства (СБУ) стосовно Проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України», в якому пропонуються напрями удосконалення організаційно-правових засад діяльності СБ України.

Готуючись до обговорення (входжу до складу робочої групи), 29 травня 2020 року я провів зустріч із колегами, за результатами якої було прийнято наступне повідомлення  (маю окрему думку щодо деяких висновків):

«19 травня фракція партії "Слуга народу" внесла до порядку денного Верховної Ради України довгоочікуваний президентський законопроект про Службу безпеки України.

Нагадуємо, що нинішній етап реформування СБУ почався ще 11 січня 2016 року, коли при СБУ створили Міжнародну дорадчу групу за участю Консультативної місії ЄС, офісу зв'язку НАТО і посольства США.

Реформи в СБУ назріли давно. Це розуміють і в самій Службі: реформування вимагає українська громадськість, про необхідність змін в українській спецслужбі наголошують також наші іноземні партнери з ЄС та НАТО.

Але не можна допустити щоб перетворення СБУ стало черговою профанацією. Реформи заради «галочки» дуже дорого обходяться нашому суспільству.

Неможливо миритися з тим, що сьогоднішня спецслужба має ознаки враження згори до низу вірусом корупції - він перетворив співробітників на банальних «рішал», які «кошмарять» бізнес. Саме такими перевертнями у погонах будь-якій недоброчесній владі легко маніпулювати в своїх інтересах: ставити завдання переслідувати політичних опонентів та активістів; тиснути на опозиційно налаштованих підприємців; прослуховувати журналістів тощо.

Тому більшість з нас, які мріють пишатися українською спецслужбою, вважають, що в результаті нинішньої реформи першочергово необхідно:

- позбутися нарешті надмірних повноважень та функціоналу, як «чисто советського» анахронізму;

- визначити базовими функціями СБУ: контррозвідку: захист національної державності та боротьбу з тероризмом; захист державної таємниці; можливо, захист інформаційної безпеки держави;

- знайти дієві інструменти для боротьби з корупцією в середині структури;

- позбавити Службу від впливу політиків;

- налагодити сучасні методи контролю над спецслужбою з боку суспільства;

- суттєво оновити СБУ, залучивши молодих та фахових людей – патріотичних, порядних, професіональних;

- підняти підготовку співробітників Служби до світових стандартів;

- забезпечити достойний рівень матеріального забезпечення співробітників, належний соціальний статус офіцерів та членів їхніх сімей.

Разом з тим вважаємо за доцільне зважено підійти до рекомендацій іноземних партнерів щодо демілітаризації СБУ.

Адже жодна із країн НАТО чи ЄС не перебуває у стані протидії іноземній збройній агресії та безперервній збройній боротьбі з окупантом її територій. При цьому зазначаємо, що спецслужби низки країн ЄС комплектуються військовослужбовцями: Румунська служба інформації, Федеральна розвідувальна служба ФРН, Відомство захисту Конституції Угорщини та інші.

Видаються неприпустимими намагання окремих осіб із керівництва Служби зберегти та «зашити» в новий Закон «економічні» та «контрабандні» функції. Не сприймаємо будь-яких намагань уникнути закріплення законом обов'язкового е-декларування.

Більш того, на жаль, аналіз запропонованих «реформаторських змін» свідчить не тільки про прагнення зберегти «лінію К» та «економіку», але й спроби необґрунтовано посилити повноваження. Так, наприклад:

- Генеральному прокурору (або його заступнику) передбачається надати право за поданням СБУ передавати в Службу будь-яке кримінальне провадження, «якщо воно загрожує національній безпеці», тобто, за великим рахунком, будь-який «резонансний» злочин, в першу чергу - корупційний і/або «економічний». Це питання складне й неоднозначне, воно неодмінно потребує широкого громадського обговорення, консультацій із експертним середовищем, й у жодному разі не може мати політичного підтексту;

- СБУ може мати додаткові повноваження щодо отримання інформації за запитом. Усі юридичні і фізичні особи будуть зобов'язані відповідати на запити СБУ в письмовому вигляді в триденний термін, без рішення суду. За перешкоджання роботі СБУ у цьому напрямі (включаючи надання неповної або помилкової інформації, навіть порушення триденного терміну, визначеного для відповіді на запит) пропонується доволі суворе покарання.

З таким підходом до реформи складно побудувати сучасну спецслужбу. Це нагадує анекдот радянських часів, коли робітник виносить із заводу різні деталі від побутових пристроїв в надії зібрати вдома холодильник чи м’ясорубку, але в нього весь час виходить… автомат Калашникова.

Схоже із нинішньою реформою Служби - намагаємося створити сучасну, ефективну спецслужбу, але на повірку виходить виключно варіант "КДБ"!

Можливо, це закономірний результат, коли законопроекти про зміни пишуть ті, кого народ пропонує реформувати?! Не стверджуємо, що це однозначно погано, але, погодьтесь, - збоку видніше.

Коли розпочинається дискусія з приводу того, чи потрібно залишати за СБУ функції слідства, то не варто забувати, що реформа СБУ є ще і частиною вимог ЄС згідно з Планом дій з візової лібералізації (ПДВЛ). Відповідно до нього Україна мала систематизувати свої органи з досудового розслідування, й реформа прокуратури дещо зменшила претензії за цим блоком, але не прибрала їх. Україна має «суттєво скоротити повноваження Служби безпеки з досудових розслідувань...» - йдеться у одному із звітів наших партнерів. Слідство має бути в СБУ, але з відповідною підслідністю.

При цьому звертаємо увагу, що у своєму висновку від 16 грудня 2019 року №7-в/2019 Конституційний Суд України наголосив, що перебування органів досудового розслідування навіть під опосередкованим підпорядкуванням Президента України (маються на увазі слідчі органи в СБУ, яка прямо підпорядкована Главі держави) створює загрозу незалежності цих органів й призводить до концентрації виконавчої влади у Глави держави. Це порушує баланс конституційних повноважень між Президентом та Кабінетом Міністрів, й фактично створює паралельну виконавчу владу.

Якщо сьогодні такого впливу й відповідних загроз немає, то це не значить, що вони не можуть проявитися завтра.

Відзначаючи важливість реформи СБУ для наших іноземних партнерів, звертаємо увагу на побажання тимчасово повіреного у справах США в Україні Вільяма Тейлора, які він висловив у серпні 2019 року в інтерв'ю «Європейській правді» та адресував керівництву України взагалі та СБУ зокрема: «Продумана реформа СБУ здатна змінити дуже багато. Вона буде кроком вперед у боротьбі з корупцією, вона стане поштовхом для економіки і підвищить інвестиційну привабливість України... Ми знаємо, що працює, а що ні, що є ефективним і як зробити краще. Якщо Україна прийме наші поради до уваги - чудово, це допоможе нашим спецслужбам співпрацювати. Якщо ж буде зроблений інший вибір - ну що ж - так і буде, це ж ваше рішення...».

ТРАНСФОРМАЦІЇ, ЯКІ ЧЕКАЮТЬ НА СБУ НАЙБЛИЖЧИМ ЧАСОМ, ТІЛЬКИ ПОСИЛЯТЬ ЇЇ, — ЗЕЛЕНСЬКИЙ

Василь Вовк
Василь Вовк Екс-начальник Головного слідчого управління СБУ, військове звання - генерал-майор, заслужений юрист України