28 березень 2024, Четвер, 19:28

Масове бажання суддів звільнитися не можна пов’язувати лише з намаганням уникнути електронного декларування

29 Вересня 2016г.
Suddi 5

Сьогодні Єгор Соболєв заявив про те, що близько 3 тисяч суддів збираються іти у відставку і головна причина цього – небажання заповнювати декларації.

У зв’язку з цим виникає закономірне запитання: а хіба це практично можливо – не заповнювати декларації? Адже і за Законом «Про засади запобігання та протидії корупції» і за чинним Законом «Про запобігання корупції» усі чиновники, у т.ч. судді при звільненні мають обов’язково подавати декларацію. При цьому з 1 вересня ц.р. – електронну декларацію, у якій вказується уся інформація про доходи, майно, видатки, фінансові зобов’язання, укладені правочини тощо станом на момент звільнення. Це прямо передбачено частиною 2 ст. 45 Закону «Про запобігання корупції».

Тобто, усі 3 тисячі суддів, які вирішили звільнитися, мають обов’язково до дня звільнення подати електронну декларацію. Інакше, вони: 1) не можуть бути звільнені; 2) підлягатимуть кримінальній відповідальності за умисне неподання декларації.

Більше того, електронну декларацію зобов’язані також подати судді, яких звільняють за порушення присяги (упродовж двадцяти днів з моменту звільнення). Це повною мірою стосується суддів, звільнених сьогодні парламентом за порушення присяги.

Отже, ніхто із суддів (як і з інших чиновників) при звільненні апріорі не може уникнути фінансового контролю і, за наявності підстав, юридичної відповідальності. Понад те: закон не звільняє від обов’язку подати електронну декларацію з достовірними відомостями навіть у разі притягнення особи до адміністративної чи кримінальної відповідальністю за неподання декларації (ч. 4 ст. 45 Закону «Про запобігання корупції»).

Виходячи з цього, масове бажання суддів звільнитися не можна пов’язувати лише з намаганням уникнути електронного декларування – бо за законом це в принципі неможливо. На мій погляд, причинами такого звільнення є передусім існуюча на сьогодні можливість піти у відставку з високою пенсією і ті більш жорсткі вимоги до суддівської діяльності, які передбачив новий Закон «Про судоустрій і статус суддів». Плюс – невизначеність статусу судді у майбутньому, «переформатування» системи судів тощо. Власне, це стосується всіх державних службовців. Просто на суддях сфокусували суспільну увагу, що є цілком виправдано, виходячи з особливої значущості їх діяльності.

З іншого боку, масове звільнення суддів – це те, чого начебто прагнула нова влада. Вона має радіти, бо тепер у неї з’являється можливість щонайменше на третину оновити суддівський корпус за рахунок «чесних, компетентних і відповідальних суддів». Чекати на таких суддів залишається не довго. Уже з завтрашнього дня почнеться процедура формування нового складу Верховного Суду (без слова «України»). Але треба пам’ятати древню мудрість, яка каже, що «не важливо хто піде, важливо – хто прийде». Дуже скоро побачимо, хто прийде.

168972
Віктор Трепак Заступник Генерального прокурора, колишній перший заступник Голови СБУ – начальник Головного Управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Центрального управління СБ України, кандидат юридичних наук