» Чи вдалося вплинути на стан розслідування катувань в Україні?

01 декабрь 2021, Среда, 11:48

Чи вдалося вплинути на стан розслідування катувань в Україні?

5 января 2021г.
0
Юрій Бєлоусов
Фото: Офіс Ради Європи в Україні - Київ

Пройшов рік з моменту запуску повноцінної роботи нашого Департаменту, то чи вдалося нам вплинути на стан розслідування катувань в Україні? Спробую доволі лаконічно відповісти на це питання – на мою думку, однозначно так!

Головне наше досягнення – ми зробили це одним з пріоритетів для органів прокуратури та ДБР, які ще рік тому не приділяли достатньої уваги розслідуванню випадків застосування насильства з боку правоохоронців.

Тепер більш детально. Отже, на підтвердження своїх слів наведу найсвіжішу статистику, яку веде наш Департамент:

- за статтею 127 Кримінального кодексу (катування) за 2018-2019 роки разом про підозру було повідомлено 11 правоохоронців, в той час як у 2020 році – 26;

- за статтею 365 ч.2 (перевищення повноважень поєднане із застосуванням насильства) за 2018- 2019 роки – 89 правоохоронців, за 2020 – 107;

- за статтею 365 ч.3 (перевищення, що призвело до тяжких наслідків) за 2018 та 2019 роки – 49 правоохоронців, за 2020 – 40;.

- за ст. 371 (незаконне затримання) за 2018-2019 роки – 10 правоохоронців, за 2020 – 27.

Крім того, ми перші хто повідомив правоохоронців про підозру за статтею 146-1 (насильницьке зникнення) за невизнання самого факту затримання людини, при тому, що такий факт мав місце. За частиною другою цієї статті ми повідомили про підозру й керівника районного відділу поліції, який, знаючи про тримання фактично затриманих осіб без належної реєстрації, не вжив заходів реагування.

Звісно, що підозра не є обвинувальним актом, й тим більше не є вироком! Проте позитивні зрушення є й в цьому напрямку, загальна кількість направлених до суду проваджень перевищує показники всіх попередніх років.

ЗАВЕРШЕНО РОЗСЛІДУВАННЯ СПРАВИ ПРО НАПАД ПАТРУЛЬНИХ НА ВОДІЯ ТА КАТУВАННЯ ЙОГО СЛІДЧИМИ

Як нам вдалося зрушити цю систему з мертвої точки? Про це можна писати дуже багато, але спробую коротенько про ті заходи, які зробили саме ми:

- змінили практику визначення підслідності у провадженнях щодо неналежного поводження – у 2019 році ми встановили понад 200 випадків, коли розслідування катувань та перевищення повноважень з боку поліції здійснювалося самою поліцією, наразі таки випадки є виключенням;

- запровадили систему щотижневого моніторингу ЄРДР щодо стану розслідування усіх проваджень по Україні за фактами застосування насильства. За результатами моніторингу з територіальних органів нами були витребувано для вивчення 216 кримінальних проваджень, значна частина після вивчення була повернута назад з детальними рекомендаціями. У третині проваджень ми скасовували постанови про їх закриття й повернули назад для проведення ефективного розслідування, або ж змінили групу прокурорів на прокурорів нашого Департаменту;

- організували проведення першої в Україні Координаційної наради керівників усіх правоохоронних органів – результат: до статистичної звітності органів досудового розслідування додані відомості про розслідування злочинів, пов’язаних із порушенням прав людини; внесені зміни до ЄРДР задля швидкого пошуку та виокремлення даних про катування з боку правоохоронців – раніше на це йшли тижні; внесені зміни до нормативки Мінюсту щодо підвищення ефективності заходів безпеки до осіб, які стали жертвами неналежного поводження у пенітенціарних установах;

- розпочали системну роботу з виконання рішень ЄСПЛ щодо України за статтею 3 Конвенції. У групі справ Каверзін/Афанасьєв/Бєлоусов нами було витребувано з регіонів понад 60 кримінальних проваджень, у 50 з них нами були скасовані постанови про закриття проваджень й вони були повернуті для додаткового розслідування з урахуванням недоліків, вказаних ЄСПЛ;

- разом із експертами громадянського суспільства та за підтримки Міжнародний фонд "Відродження" розробили єдині форми фіксації медичними працівниками тілесних ушкоджень, заподіяних правоохоронцями - наразі перебувають на затверджені в МОЗ. Крім того, був розроблений основний документ, який визначає основні напрями державної політики протидії катуванням в Україні на найближчі три роки – сподіваємося, що Уряд затвердить його вже у січні-лютому.

Окрім загальних системних заходів, наш Департамент здійснює й безпосереднє процесуальне керівництво у найбільш складних та резонансних провадженнях, адже ми мамо своїм прикладом доводити, що такі справи можна розслідувати та притягати винних у катуваннях осіб до відповідальності.

Найбільш відоме наше провадження, відоме як "Кагарлицька справа" - наразі обвинувальний акт щодо 5 правоохоронців вже перебуває в суді.

Всього ж ми здійснюємо процесуальне керівництво у 63 кримінальних провадженнях, з яких 9 вже направлено до суду з обвинувальними актами, ще у 2 розслідування завершене, й обвинувальні акти будуть спрямовані до суду у цьому місяці.

Цілком очевидно, що попереду ще багато викликів, але впевнений, що їх цілком можливо подолати! Адже у нас все для цього є – чудова команда, щире бажання це робити, підтримка національних та міжнародних партнерів.

То чекайте новин – далі буде!

Джерело

ЮРІЙ БЄЛОУСОВ: МАЄМО ЗАДАВАТИ СТАНДАРТИ РОЗСЛІДУВАННЯ СПРАВ ПРО ПОРУШЕННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ ПРАВООХОРОНЦЯМИ

Читайте Резонанс у Facebook та підписуйтесь на наш канал у Telegram

120853589_3560353353984132_8391735218917918767_n
Юрій Бєлоусов Керівник Департаменту процесуального керівництва у кримінальних провадженнях про катування та інші серйозні порушення прав громадян з боку правоохоронців Офісу Генпрокурора