» Чи зміниться безпека на автошляхах при прийнятті одіозного законопроекту 2695

25 январь 2021, Понедельник, 06:13

Чи зміниться безпека на автошляхах при прийнятті одіозного законопроекту 2695

11 января 2021г.
0
Григорій Мамка
Григорій Мамка/Facebook

Григорій Мамка

Дуже скоро украінців чекає на ще одне «покращення» від влади. Тепер воно вже буде стосуватися ситуації на автошляхах. І єдиними методами підвищення безпеки, які пропонуються представниками влади є збільшення існуючих штрафів для водії, пішоходів, велосипедистів та доволі сумнівне розширення повноважень поліцейських. Але для більш легкого суспільного сприйняття - все це подається під «соусом» боротьби… із пияцтвом за кермом. Мова йде про відомий законопроект 2695 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху», який вже підготовлено із правками до другого читання.

Не буду занурюватися у всі «новели» законопроекти, але ось три основні цікавинки, які надають дуже широкі корупційні можливості поліцейським та повернення на автошляхи незаконних поборів із водіїв.

1) Змінюється процедура огляду водія (судноводія) на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння. Замість двох свідків пропонується проводиться поліцейським з використанням технічних засобів відеозапису. Під час проведення огляду осіб поліцейський застосовує технічні засоби відеозапису, а в разі неможливості застосування таких засобів огляд проводиться в присутності двох свідків. Матеріали відеозапису обов’язково долучаються до протоколу про адміністративне правопорушення. Тобто ми знаємо як працює техніка, в нічний час нічого не буде видно, або запис зітреться.

2) У законопроєкті залишилася норма щодо зупинки будь-якого ТС (у випадку непорушення водієм правил ПДР) - якщо така зупинка здійснюється під час проведення профілактичних заходів з метою огляду водіїв з використанням спеціальних технічних засобів для перевірки на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських засобів, що знижують увагу та швидкість реакції. Проведення таких профілактичних заходів може здійснюватися в нічний час, із двадцять другої до восьмої години, а також у святкові, вихідні дні та протягом наступного дня після таких днів

3) Узаконюються авто «примара», які з пафосом анонсувало МВС. Таким чином по автодорогам міст будуть їздити авто без розпізнавальних знаків із поліцейськими , і в разі порушення ПДР виписувати штрафи. В принципі ідея не нова, але як буде на практиці реалізована - не зрозуміло. Крім того, можливе повернення на траси автомобілів без розпізнавальних знаків, у яких будуть заміряти швидкість неліцензованими приладами, що будуть стояти під кущами, за деревами та будівлями (повернення ДАІ в найкращому вигляді).

Чому я впевнений, що окрім соціального обурення цей законопроект абсолютно нічого не змінить на краще. Тому що безпека на дорогах - це КОМПЛЕКСНА проблема і полягає у кількох аспектах.

1. Системні та структурні проблеми із Нацполіцією, як з недореформованим правоохоронними органом. Згадаймо ісорію як створювалась так звана дорожня поліція. Разом із обіцянками запровадити камери на дорогах, українці роками чули розповіді і про «безкомпромісну, добре навчену дорожню поліцію». Натомість, певну кількість патрульних просто перевели на дороги. Ось і реформа «дорожньої поліції». Так все і залишили. Патрульні кволо реагують на грубі порушення правил маневрування, проїзду на перехрестях тощо. Інколи взагалі ігнорують грубі порушення ПДР, які стаються на їх очах. Екіпажі, прямуючи за викликом, згідно з інструкціями, не можуть начебто реагувати навіть на грубі порушення ПДР супутніх учасників руху. Натомість при зупинці ці ж самі патрульні часто не можуть чітко пояснити законну підставу та причину, перевищують свої повноваження.

2. Відсутність будь-якої профілактики. Поліція нарікає на нестачу людського ресурсу для проведення профілактичних заходів із попередження правопорушень. Про роботу із пішоходами, велосипедистами – взагалі мовчу. Так само,  як і про відсутність контролю за якістю надання знань у автошколах.  Також відсутній  контроль в єдиній базі за порушниками ПДР та тими, хто позбавлений прав. І все це, безперечно, посилюється патовою ситуацією з автівками на  європейській реєстрації, контроль за якими втрачено.

3. Дорожня інфраструктура. Правоохоронні органи повинні проводити аналіз причинно-наслідкового зв’язку між ДТП на дорогах та підтриманням дорожнього полотна у безпечному стані. За наявності підстав повинні бути зареєстровані кримінальні провадження за ст. 288 КК України за фактом порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення дорожнього руху. Але, щонайменше, за 4-5 останніх років, не зареєстровано жодного такого кримінального правопорушення. От і маємо, замість колективної відповідальності двох міністерств (МВС та Мінфраструктури) -  колективну БЕЗвідповідальність.

4. Зона відповідальності місцевої влади. Вирішення питання щодо зменшення аварійності на дорогах також лежить у площині внесення змін до транспортної логістики міст та селищ, створення передумов для полегшення керування транспортними засобами для водіїв, створення інфраструктури для решти учасників дорожнього руху.  Належне освітлення доріг та їх ремонт (тих, які згідно процесу децентралізації знаходяться в зоні відповідальності місцевої влади), облаштування пішохідних зон, влаштування велосипедних доріжок, будівництво «перехоплюючи» паркінгів, заборона в’їзду до центру великих міст (проблема Києва), влаштування достатньої кількості паркувальних зон по місту – все це відповідальність місцевих органів влади. А тепер проаналізуйте елементарно дії мера чи місцевої ради вашого населеного пункту і ви зрозумієте всю трагічність ситуації.

В Україні достатньо норм у законодавстві, які дозволяють жорстко контролювати порушення ПДР. Але чомусь владі це ніяк не зрозуміло. Ключова проблема в тому, що МВС, Нацполіція, Мінфраструктури та місцева влада недбало ставляться до роботи та виконання власних обов‘язків. А подібні законопроекти, як вищезгаданий – це лише завуальоване намагання розширити повноваження Нацполіції. І це крок не до безпеки на дорогах, а до поліцейської держави.

ШКІДЛИВІ НАСЛІДКИ ЛІКВІДАЦІЇ ДАІ

мамка
Григорій Мамка Народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності, доктор юридичних наук