12 квітень 2024, П'ятниця, 14:02

Відміняємо трудові книжки?

5 Лютого 2021г.
6303601577540325352 9120f221d2c1b11c1773f257e31729d7

Володимир Бурак

5 лютого 2021 року Верховна рада України прийняла Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі". Наразі закон не опубліковано, а тому про основні його положення судимо із його проекту, який є на сайті Верховної Ради України.

Законом внесено зміни до Кодексу законів про працю України, Основ законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, законів України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та деяких інших законодавчих актів.

Метою закону є: запровадити облік трудової діяльності працівника в електронній формі (введення електронної трудової книжки) та врегулювати питання щодо автоматичного призначення пенсії за віком через особистий електронний кабінет особи на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду. Це вимагатиме у працівників наявності електронного цифрового підпису.

Облік трудової діяльності працівника замість трудової книжки буде здійснюватися в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Однак на вимогу працівника роботодавець зобов’язаний завести на нього трудову книжку і вносити до неї записи. Трудова книжка зберігатиметься у працівника.

У разі звільнення працівника йому в день звільнення потрібно буде видати копію наказу (розпорядження) про звільнення.

Але на вимогу роботодавець зобов’язаний виконати вимогу працівника та належним чином заповнити паперову трудову книжку і видати її працівнику.

Усі записи, які раніше зобов’язаний вносити роботодавець до трудової книжки, він змушений буде робити на вимогу працівника. При відсутності такої вимоги облік трудової діяльності буде здійснюватися виключно в електронній формі.

Усі відомості про трудову діяльність у вигляді сканованих або оцифрованих копій, передбачених законодавством документів (трудової книжки, довідок тощо) до Державного реєстру через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України здійснюється працівником і роботодавцем із обов’язковим накладенням кваліфікованого електронного підпису.

Після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру, роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки йому на руки під підпис.

Якщо працівник працює за декількома трудовими договорами, то основне місце його праці визначається за його заявою (до відкликання) та відомостями, що обліковуються в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру на її підставі.

Законом також передбачено нові правила обчислення страхового стажу.

Страховий стаж обчислюється за даними, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі за даними про трудову діяльність працівників, внесеними відповідно до Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, а за періоди, за які не внесені дані до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування страховий стаж підтверджується за записами у трудові книжці у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.

З метою доступу застрахованих осіб, страхувальників та інших осіб у випадках, передбачених законодавством, до інформації та послуг у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування забезпечується функціонування веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду.

Послуги, надання яких передбачає доступ до персональних даних про фізичну особу, реалізацію нею прав на пенсійне забезпечення, надаються за умови ідентифікації такої особи з використанням кваліфікованого електронного підпису або інших надійних засобів ідентифікації у порядку, що визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з Міністерством соціальної політики України.

Закон передбачає можливість запровадити можливість автоматичного призначення пенсії за віком (без особистого звернення особи) зі збереженням за особою права відстрочення виходу на пенсію.

Пенсія за віком призначається автоматично (без звернення особи) з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, крім випадків відсутності в системі персоніфікованого обліку відомостей про страховий стаж застрахованої особи, необхідний для призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку. Закон передбачає, що у випадку, якщо документи про страховий стаж не подані протягом трьох місяців з дня досягнення застрахованою особою пенсійного віку вважається, що застрахована особа виявила бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.

Законом також передбачено установити п’ятирічний перехідний період для включення до Державного реєстру відомостей з паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника. Протягом цього перехідного періоду застосовуватиметься як паперова трудова книжка, так й електронна форма уже наявних або внесених відомостей про трудову діяльність працівника з Державного реєстру.

Автори законопроекту вважають, що закон дозволить поступово відмовитися від паперових трудових книжок. Це в перспективі дозволить роботодавцям зменшити витрати на ведення паперового документообігу; спростить доступ до інформації про набутий стаж працівників для призначення виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням; усуне можливі ризики і негативні наслідки втрати трудової книжки, її фізичного пошкодження, фальсифікації та внесення недостовірних відомостей до цього документа. Також запровадження ведення обліку трудової діяльності працівника в електронній формі забезпечить необхідні умови для запровадження автоматичного призначення пенсій та соціальних виплат.

ЯК НОВОВВЕДЕННЯ ДО КЗПП У ЗВ’ЯЗКУ З КАРАНТИНОМ ВПЛИВАЮТЬ НА ТРУДОВІ ПРАВА ПРАЦІВНИКІВ

Читайте Резонанс у Facebook та підписуйтесь на наш канал у Telegram

12924523 848663708572976 8876469268990240680 N
Володимир Бурак Кандидат юридичних наук; доцент кафедри соціального права Львівського національного університету ім. І. Я. Франка; експерт Українського центру соціально-правових досліджень