19 квітень 2024, П'ятниця, 22:46

Як треба міняти закон, аби в прокурорські ряди пішла «свіжа кров»

25 Березня 2021г.
2021 03 25 13.55.31

Григорій Мамка

В країні завершився один з етапів реформування прокуратури: місцеві прокуратури, як і передбачалось, перетворились на окружні.

Зазначалось, що окружні прокуратури формувались за новітніми принципами, а під час розробки їх моделі враховувались результати аналізу, проведеного за підтримки Ради Європи. Серед призначених керівниками прокуратур - 100% успішно пройшли атестацію в рамках реформи. Разом з тим, наголошувалось на завершенні етапу кадрового очищення, трансформації органів прокуратури і зосередженні на новій меті – відновленні до цієї інституції суспільної довіри. 

Між тим, саме слабкий рівень довіри до органів прокуратури, а точніше – її відсутність, як була так і лишається чи не найбільшою «больовою точкою» цієї системи. І закон про реформу прокуратури, прийнятий у вересні 2019 року, на цю проблему особливо не вплинув. 

Згідно дослідженню, проведеному соціологічною службою Центру Разумкова у 2020 році, прокуратурі не довіряють більше 70% українських громадян. Якщо говорити про ефективність прокурорської системи, то роботи тут також не початий край: низькі результати у розкритті злочинів та притягненні злочинців до відповідальності тому підтвердження. Згадаймо і про рівень хабарництва у цій системі: за закриття кримінального провадження у столиці прокурору можуть запропонувати до $ 100 тис, а не спокуситись на такі суми здатні далеко не всі. 

Про недосконалість та відсутність довіри громадян до прокурорської системи говорять багато, але конкретних кроків, направлених на наведення порядку у «авгієвих стайнях» цієї системи, не пропонують. Мало хто говорить про те, що Законом про реформу органів прокуратури, який було ухвалено 2019 року, було зупинено добір і процес заповнення вакансій в Офісі Генерального прокурора.

ВЕНЕДІКТОВА ПІДТРИМАЛА ВІДНОВЛЕННЯ КЛАСНИХ ЧИНІВ ПРОКУРОРІВ

Серед нагальних проблем лишається недоукомплектованість у прокуратурі, яка, за моєю інформацію, на даний час складає біля 40%. Навантаження на органи прокуратури при цьому з року в рік не зменшується. Насамперед, говорити про реальні показники роботи і відповідати за результати можна лише тоді, коли Офіс Генпрокурора, окружні та обласні прокуратури будуть укомплектовані штатними працівниками на 100%. Для цього потрібно прийняти ряд важливих дій. 

Нещодавно Комітетом з питань правоохоронної діяльності було одноголосно прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти за основу законопроект 5158 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення добору та підготовки прокурорів», де я є одним з ініціаторів. Проектом пропонується виключити вимогу до кандидатів на посаду прокурора щодо наявності дворічного стажу роботи в галузі права і ряд інших ініціатив, які позитивно вплинуть на підвищення престижності цієї професії в нашій країні.

Згідно чинного закону «Про прокуратуру», прокурором окружної прокуратури може стати громадянин, який має вищу юридичну освіту та стаж роботи в галузі права не менше двох років. Однак саме ця вимога і є стримуючим фактором для молоді. Тож, наш Комітет пропонує прибрати цей запобіжник. Як показує практика, серед випускників вузів багато талановитої молоді, а якщо ми хочемо вирішити проблему кадрової нестачі в прокурорських рядах, то треба дати молоді шанс.  

Що пропонує законопроект: 

1) Виключити вимогу до кандидатів на посаду прокурора щодо наявності дворічного стажу роботи в галузі права;

2) Дати можливість кандидатам здобувати потрібний стаж роботи в галузі права саме у прокуратурі. Це має стати умовою для призначення на посаду прокурора окружної прокуратури;

3) Запровадити Інститут стажування молодих прокурорів. Він дасть змогу:

- Отримувати кандидатам практичний досвід, необхідний безпосередньо для роботи прокурором; 

- Виплачувати кандидатам на посаду прокурора під час добору кошти у вигляді частини заробітної плати прокурора без необхідності додаткових витрат з бюджету. Виплата коштів прокурорам-стажистам відбуватиметься за рахунок економії фонду заробітної плати; 

- Можна буде поширювати на кандидатів елементи статусу прокурорів;

- Створюються умови для практичної підготовки кандидатів;

- Прокурори-стажисти матимуть можливість виконувати повноваження у нескладних кримінальних провадженнях;

4) Встановити дві стадії спеціальної підготовки прокурорів:

- первинної, яка проводиться в Тренінговому центрі прокурорів України; 

- стажування, яке проводиться на посаді прокурора-стажиста;

5) Скорочення терміну спеціальної підготовки; 

6) Уніфікація законодавчого механізму спеціальної перевірки щодо прокурорів з відповідним механізмом у суддів, з одночасним усуненням необхідності проводити таку перевірку під час добору двічі; 

7) Прийняття рішення про результати спеціальної підготовки; 

8) Визначення Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів органом, що здійснює дисциплінарне провадження, в контексті положень Закону України «Про прокуратуру».

Реформа прокуратури має відбуватись не на папері і не на рівні зміни вивісок. Потрібно робити реальні кроки і вносити зміни в закони. Комітет з питань правоохоронної діяльності пропонує дієвий механізм, який дозволить молодим випускникам юридичних вищих навчальних закладів здобувати перший досвід роботи саме в органах прокуратури. 

Мета реформи полягає в конкретних результатах. Ці результати мають бути подані в цифрах:

  • Кількість внесених відомостей до ЄРДР;
  • Сума завданих збитків за вчинення кримінальних правопорушень;
  • Кількість пред’явлених підозр;
  • Сума відшкодованих збитків;
  • Кількість направлених до суду кримінальних проваджень;
  • Кількість отриманих вироків та сума конфіскованого майна задля  відшкодування завданих збитків.

Міжнародний досвід показує, що «молода кров» в рядах прокуратури вкрай необхідна: посади молодших прокурорів є в Болгарії, Румунії і Франції. Працювати помічником-прокурором та ад’юнкт-прокурором можна у Нідерландах, посади помічників прокурорів є в Польщі та Швеції. Стажистів на посади прокурора беруть в Грузії та Чехії , консультантів – у Молдові, референтів у прокуратурі – в Німеччині. Україні також варто приєднатись до такої практики і дати молоді «зелене світло», адже, як відомо, саме молодь є  рушійною силою змін на краще. 

«НОВА КРОВ» ПРОКУРАТУРИ

Читайте Резонанс у Facebook та підписуйтесь на наш канал у Telegram

мамка
Григорій Мамка Народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності, доктор юридичних наук